Hoe leer ik mijn droom te herinneren?

Ik wil graag mijn dromen herinneren. Ik wil namelijk eens proberen lucide te dromen, maar dan is het wel zo handig dat ik mijn dromen kan herinneren. Weet iemand of dat kan, en hoe dat kan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/zoek?q=droom+onthouden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel!

Antwoorden (2)

Door elke keer als je wakker wordt na een droom je dromen op te schrijven in een dromen-dagboek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar als ik wakker word, is standaard wat ik denk, wat droomde ik? Alleen dan kan ik het al niet meer herinneren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet het opschrijven voordat je gaat denken. Als je het woordje "ik" gaat gebruiken gaat het mis en vergeet je het. Je moet jezelf aanleren om direct naar je pen en papier te grijpen zodra je wakker wordt en iets op te schrijven wat je bijgebleven is. Bijvoorbeeld dat er een blauwe emmer in je droom zat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een paragnost die ik heel goed heb gekend (familie) gaf hetzelfde advies: direct opschrijven zonder nadenken. Hij had altijd potlood (pennen weigeren soms op kritiek moment!) naast zijn bed klaar liggen. Ik heb hele dromen tot een persklaar verhaal geredigeerd. Zeer boeiend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens wordt je ook vanzelf beter in het onthouden van dromen.. Waarom weet ik ook niet precies, maar ik ben zelf al enige tijd bezig met het leren van lucide dromen en merk dat ik er steeds beter in wordt. Aan het begin wist ik regelmatig gewoon helemaal niks, nu elke dag wel 2 tot 3 dromen in behoorlijke detail.
Direct na het dromen opschrijven. De volgende ochtend staat daar mestal grote onzin, is mijn ervaring. Zeker uitproberen. Potlood en papier naast je bed leggen !
Overigens moet je maar afwachten of en wat je zult dromen, maar je kunt als je aan het dromen bent vaak wel die droom beinvloeden. Dan kan het minder eng worden bijvoorbeeld. Ook is het mogelijk de droom van de vorige nacht voort te zetten. Soms heel leuk, doe ik regelmatig.