Na hoe lang niet roken zijn je longen weer 'schoon'?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
98.6K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
15 jaar geleden gestopt met roken,maar kreeg na een half jaar chronische bronchitis.

Antwoorden (7)

Het ligt er natuurlijk aan hoelang en hoeveel je hebt gerookt.
Als je een beetje roker bent geweest kun je ervan uitgaan dat de longen nooit meer helemaal school zullen worden.
Wanneer je blijft roken, zal er steeds meer teer in je longen achterblijven, omdat het schoonmaaksysteem er langzaam maar zeker door wordt verlamd.
Als je stopt met roken, herstelt het natuurlijke schoonmaaksysteem van de longen al binnen enkele dagen, en gaat vrij snel aan de slag om de longen schoon te maken, wat voor een groot deel ook lukt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
roebaaan: dat kan wel.
Zo'n vijf jaar. Je lichaam maakt voortdurend nieuwe cellen aan en uiteindelijk worden je longen dus ook hersteld na een tijdje. Ik heb zelf ook gerookt ongeveer 1 jaar en daarna heb ik het nooit meer gedaan ik heb vorig jaar toen mijn conditie weer goed opgebouwd en heb bij de Shuttle Test (piepjestest conditie) trap 13,5 gehaald ik weet niet of je dit begrip kent maar ik heb toen van mijn gymdocent een 9,5 gekregen.
Dus het zou zelfs sneller kunnen als je ook nog eens langzaam opbouwd door te sporten in ieder geval vole je je beter als je sport. Dus zo'n vijf jaar hersteltijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe kom je aan die 5 jaar? De verhoogde kans op blaaskanker bijvoorbeeld kan wel 20 jaar aanhouden. Jij hebt 1 jaar gerookt, maar mensen die 2 of 10 jaar roken>?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
das dus per persoon verschillend en een gemiddeld antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gemiddeld antwoord, gewoon niet roken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar blaaskanker zit niet in je longen. Je longen kunnen dan toch al wel schoon zijn en dan kun je ook nog blaaskanker krijgen.
Ik weet niet, en zeg niet, dat 5 jaar klopt. Zou kunnen, zou niet kunnen.
De vraag is echter wanneer de longen schoon zijn en niet of je dan nog blaaskanker kunt krijgen.... Dd vraag lijkt mij eenvoudig te googlen, zijn genoeg onderzoeken naar gedaan.
Maar nee, ik voel me niet geroepen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5 jaar klopt niet, mijn meoder heeft een scan gehad en de doktoren zeiden dat het (schrik neit) 20 jaar duurt voordat je longen weer picobello zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is dat niet in het geval van jou moeder? of zeiden ze dat 20 jaar in het algemeen? het hangt er ook van af hoe lang, ik heb ''kort'' gerookt (een jaar) maar ik merk er nu niks meer van... mijn longen zullen nog niet schoon zijn nee maar ik denk ook niet echt dat ze volledig kunnen herstellen
Ik heb ook een paar keer gehoord dat je longen zich herstellen maar daar twee keer zo veel tijd voor nodig hebben als de tijd die je hebt gerookt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na 2 weken nemen de "rokersklachten" al heel veel af, dus je zult weer dingen beter ruiken (dat schijn je ook minder te kunnen als je rookt) beter proeven etc.

maar pas na 20 jaar zijn je longen weer 100% schoon (gemiddeld dan he)
de jaren daarvoor kun je er wel al geen last meer van hebben, maar dat was de vraag niet.

Antwoord: 20 jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En meestal ga je direct na het stoppen juist méér hoesten, omdat de longen zich aan het schoonmaken zijn. Dat moet je dus niet als smoes gebruiken ('zie je wel, het helpt niet').
Doorzetten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thanks voor de aanvulling :D
Tja, wat wil je precies weten? De vermindering van het risico op luchtweginfecties? Op hart- en vaatziekten? Op longkanker? Want daar zitten nogal wat verschillen tussen. De kans op kanker elimineer je mogelijk nooit als je een periode van je leven gerookt hebt. Althans, niet helemaal. Ook Allan Carr stierf aan longkanker maar mogelijk later dan zonder ooit te stoppen met roken. Het risico op hartziekte verminder je al binnen een jaar flink door te stoppen. COPD gaat nooit over maar kun je wel tot stilstand brengen door te stoppen met roken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verschilt per persoon en omstandigheden.. Toevallig kort gelden een longfunctie-test gehad en röntgenfoto's laten maken omdat ik sinds een klein jaar last heb van vage klachten (droge en geïrriteerde slijmvliezen strottenhoofd, en tintelingen handen en voeten). De test en de foto's waren echter goed, geen astma, COPD o.i.d., maar gezonde longen.

De arts was enigszins verbaasd toen ik aangaf dat ik pas anderhalf jaar geleden gestopt was na 20 jaar anderhalf pakje per dag roken. Hij zei dat het echter sterk wisselt per persoon hoe gevoelig iemand zijn longen zijn voor rook en fijnstof. Verder zei hij erbij dat de huidige toestand van mijn longen geen vrijbrief zijn om maar raak te roken: naarmate een mens ouder wordt neemt het herstellend vermogen van het lichaam af.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Na 20 minuten:
Het nicotineniveau in je lichaam zakt. Je bloeddruk en hartslag dalen. De temperatuur van je handen en voeten wordt weer normaal (minder koud).

Na 24 uur:
Alle koolmonoxide is nu uit je lichaam. Koolmonoxide is een gas dat je binnenkrijgt door te roken. Het is één van de belangrijkste schadelijke stoffen in rook.

Koolmonoxide neemt in je bloed de plek van zuurstof in. Het vermindert daardoor de zuurstoftoevoer naar al je organen als je rookt.
Nu je bloed weer meer zuurstof bevat, kan je lichaam beginnen met herstellen.

Na 48 uur:
Alle nicotine is nu uit je lichaam. Wel heb je nog enkele dagen wat cotinine in je bloed. Dat is het afbraakproduct van nicotine.

Wat merk je ervan?
Je ruikt en proeft al wat beter. Je longen beginnen aan de grote schoonmaak en je hoest waarschijnlijk slijm op.

Na 72 uur:
Ademen gaat nu al wat makkelijker. Dit komt doordat je longen de belangrijkste irriterende stoffen hebben verwijderd. Het longweefsel kan daardoor tot rust komen. Je krijgt ook wat meer energie.

Rookbehoefte?
Het is nu normaal om een paar keer per dag trek te krijgen in roken. Dit duurt meestal maar 5 minuten (pak zelf een klok erbij!). Daarna is de trek weer weg.

Na 1 maand:
Je conditie is beter geworden en je beweegt gemakkelijker. Je kan bijvoorbeeld beter traplopen.

Als je een rokershoestje had is dit nu verdwenen. Je longen werken nu beter en je ademt makkelijker.

Als je last had van ontwenningsverschijnselen, heb je het ergste nu achter de rug.

Na 1 jaar:
Als roker had je extra risico op hart- en vaatziekten. Dit komt doordat stoffen in rook de binnenkant van bloedvaten irriteren, waardoor ze sneller dichtslibben en verzakken.

Inmiddels zijn je bloedvaten hard op weg naar het herstel en je risico op hart- en vaatziekten is inmiddels gehalveerd.

Je risico op allerlei andere ziekten neemt de komende jaren langzaam steeds verder af.

Na 10 jaar:
Het risico op kanker blijft bij ex-rokers lang hoger dan bij niet-rokers. Maar inmiddels is het risico op longkanker wel al gehalveerd. Longkanker veroorzaakt in Nederland het meeste doden.

Je risico op alle vormen van kanker wordt steeds kleiner. Hoe langer je niet rookt, hoe meer de kans afneemt.

Je hebt nu na 10 jaar geen vergroot risico meer op veel andere aan roken gerelateerde ziekten, zoals een beroerte.

Na 15 jaar:
Je bloedvaten zijn niet meer te onderscheiden van een niet-roker. Je hebt nu geen door roken verhoogd risico op hart- en vaatziekten meer.