Wat kan ik doen tegen stijve/gespannen kaakspier (musculus zygomaticus major)?

Het begon toen bij Sertraline gebruik. Nu ben ik er 7 maanden mee gestopt. Eventjes heb ik er geen last meer van gehad. Nu heb ik er weer 2 maanden last van. Het irriteert mij mateloos!!

12 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

Ik klem ook mijn kaken en gebruik ook sertraline. Begrijp ik het goed dat je gestopt bent en toch nog last hebt? Dan is het denk een gewoonte geworden die je af moet leren. Op internet heb ik wat tips kunnen vinden waar je leert te ontspannen. Ik weet hoe vervelend het is en de klachten die je daar weer van hebt. Sterkte ermee en succes met vinden van een oplossing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
naamlooss
12 jaar geleden
Link?

Andere antwoorden (1)

Een kaakfysiotherapeut zou je kunnen helpen met ontspanningsoefeningen, en je ook kunnen leren hoe je met massagetechnieken zelf de spierspanning kunt verminderen.

Maar als je een hele hoge spierspanning hebt als gevolg van medicatie, denk ik dat er verder weinig aan te doen is, behalve eventueel de medicatie wijzigen, of inderdaad kijken of een korte pauze de klachten doet verminderen. Ik heb het zelf een keer gehad als bijwerking van een ander middel, daarvan gaf de kaakfysio aan dat ze daar eigenlijk weinig mee kon (ik kwam daar al vanwege een langer bestaand probleem met m'n kaakgewrichten). Gelukkig bleef het weg toen ik even een week of anderhalf met dat middel stopte en weer begon: bij bijwerkingen weet je nooit of je daar bij een volgende keer gebruik weer last van zult hebben. In mijn geval was er ook niet echt een alternatief voor het middel dat ik gebruikte, in jouw geval heb je het over een middel dat een hele grote groep broertjes en zusjes heeft (de SSRI's) dus als de bijwerking die je van dit middel hebt, niet te verdragen is, zul je moeten overleggen met je huisarts, psychiater of apotheker welke alternatieven geschikt zijn in jouw geval.

Toegevoegd na 6 uur:
Ah wacht, ik begrijp je verkeerd. Ik begreep dat het begonnen was als bijwerking, even weg was geweest omdat je tijdelijk was gestopt, maar het nu tezamen met het gebruik van de sertraline weer terug is. Ik begrijp nu - geloof ik - dat je blijvend gestopt bent met dit middel.

In dát geval zou ik echt hulp zoeken bij een kaakfysio, en als het vooral 's nachts ontstaat, ook je tandarts vragen of verwijzing naar een gnatoloog zin heeft. Die kan eventueel een bitje maken voor 's nachts, zodat je minder kunt klemmen en meer ontspant. Belangrijker is echter de gespecialiseerde fysiotherapie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
naamlooss
12 jaar geleden
Volgens mijn vriendin knars ik, dus het zou ook hier door komen. Welk oefeningen zou ik kunnen doen? Heb je misschien een link met oefeningen en massages?