Ben je minder vruchtbaar als je maar 2 dagen ipv bijvoorbeeld 5 dagen menstrueert in je stopweek van de pil?

Het onderwerp waar we het liever niet over hebben; ongesteld zijn!

Als je in je stopweek slechts 2 dagen echt menstrueert ben je dan iemand die bijvoorbeeld 5 dagen menstrueert?

Deze vraag werd eerder gesteld door mij maar afgewezen vanwege een "foute" vraagstelling.

Groetjes , en alvast bedankt voor de antwoorden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5K
Amadea
12 jaar geleden
Je menstrueert niet als je de pil slikt. Aan de pil zijn staat wat dat betreft gelijk aan niet-vruchtbaar zijn. Vaak moeten degenen die stoppen met slikken meer dan een jaar wachten voordat de natuur weer z'n gang kan gaan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, maar dat laatste is een fabeltje. Zodra je stopt met het gebruik van de pil, kun je gewoon weer zwanger raken. Dat het niet meteen raak is, heeft niets te maken met de pil die gebruikt werd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meer dan een jaar wachten betekent al dat je naar de gynaecoloog kan en dat gebeurt maar bij 15% van de stellen. Dus zeggen dat dat VAAK is wil ik toch wel graag ontkrachten.
Amadea
12 jaar geleden
Het is juist meestal niét zo dat vrouwen meteen na het stoppen met de pil zwanger worden. Door de hormonen in de pil is de vrouwelijke cyclus platgelegd. En meestal duurt het daarom maanden voordat de eigen cyclus weer op gang is. Waarbij die ook nog meestal anovulatoir is, wat wil zeggen dat er geen eisprong is geweest. Zonder eisprong is geen zwangerschap mogelijk!
http://www.zwangerschapspagina.nl/extra/zwanger-worden/menstruatiecyclus-en-kans-op-zwangerschap-na-pilgebruik/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zei dat men 'vaak meer dan een jaar moet wachten' en daar reageerde ik op. ALS je meer dan een jaar moet wachten mag je namelijk al naar de gynaecoloog dus dat kan nooit 'vaak' zijn. Dat is soms dus. Meestal duurt het dus helemaal niet zo lang.

Antwoorden (4)

Het is geen echte menstruatie, aangezien er geen eisprong plaatsvindt. Het is dus helemaal niet erg dat je maar twee dagen bloed verliest.

Toegevoegd na 5 minuten:
Sorry, las alleen de extra uitleg. Als je stopt met de pil, kun je gewoon weer zwanger raken. Je bent dan niet opeens minder vruchtbaar dan voordat je begon met het gebruiken van de pil.

Toegevoegd na 7 minuten:
Sorry, las alleen de extra uitleg. Als je stopt met de pil, kun je gewoon weer zwanger raken. Je bent dan niet opeens minder vruchtbaar dan voordat je begon met het gebruiken van de pil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zover ik weet is er wel een eisprong. Daardoor wordt je baarmoederhals bedekt met een laagje om t eitje in te nestelen ALS DEZE BEVRUCHT IS! En als t niet bevrucht is zal t afsterven en word je ongesteld. Je bent dus wel degelijk vruchtbaar maar je eitjes kunnen niet bevrucht worden... Tenminste de kans is kleiner
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel trouwens baarmoederwand niet baarmoederhals. Als je de pil slikt kan je trouwens nog steeds zwanger worden de kans is alleen veel kleiner...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De pil bevat hormonen die er voor zorgen dat er geen eicel vrijkomt; het hormoon verhindert de eisprong; maakt het slijm van de baarmoederhals minder doorgankelijk voor zaadcellen en heeft ook een contraceptieve werking op het baarmoederslijmvlies.
Je slikt de pil om helemaal NIET vruchtbaar te zijn.
De hoeveelheid bloed die je verliest tijdens de stopweek kan per keer verschillen en is ook verschillend van persoon tot persoon.
jc54
12 jaar geleden
Tijdens het slikken van de pil heb je geen eisprong en geen menstruatie. Tijdens een stopweek komt door de plotselinge hormoonschommeling een onttrekkingsbloeding op gang. Maar de bloeding die je hebt in de stopweek van de pil, zegt dus helemaal niets over je eigen menstruatie, en nog minder over je vruchtbaarheid. Je bent immers tijdelijk onvruchtbaar als je de pil slikt, dus kan een bloeding die veroorzaakt wordt door de pil, nooit iets zeggen over je vruchtbaarheid. Het is trouwens normaal dat een onttrekkingsbloeding van de pil veel minder zwaar is dan je menstruatie, en ook korter duurt. Zeker bij langdurig gebruik kan de bloeding in de stopweek zelfs helemaal uitblijven. Ook dat zegt niets over hoe vruchtbaar je bent als je weer stopt met het gebruiken van de pil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw bloedverlies is geen ECHTE menstruatie dus dat kun je ook niet vergelijken met mensen die geen pil slikken en WEL echt menstrueren.

Ook kun je niet zeggen dat als iemand geen pil slikt en maar kort ongesteld is iets te maken heeft met vruchtbaarder of niet vruchtbaarder zijn.

Dus nee: je bent niet minder vruchtbaar als je maar 2 ipv 5 dg 'menstrueert' in de stopweek van je pil. Iedereen is anders en je kunt niet over vruchtbaar spreken als je de pil slikt.

Overigens kun je de pil ook prima doorslikken, doe ik altijd 4 mnd achter elkaar, op advies van de huisarts die het zelf ook doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag de pil niet langer dan 3 maanden doorslikken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onzin, je hebt kans op licht bloedverlies maar je mag net zo lang doorslikken als je zelf wilt. Sommige vrouwen krijgen teveel hoofdpijn en stoppen dan een keertje (ik bijvoorbeeld) en anderen krijgen een doorbraakbloeding en stoppen dan. Kom eens met een link denk ik dan. Hier heb ik er wel één: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/32834-de-pil-doorslikken-geen-stopweek-is-het-schadelijk.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor pelle.
ik heb dit hier ook al vaker verkondigd, maar er blijven mensen beweren dat je niet zo lang door mag slikken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, en dat nog zonder link en met een minnetje....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij ook een plus, ik slik hem zelf 6 maanden ook op advies vd huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag de pil feitelijk het hele jaar rond doorslikken, je zult alleen een keer (of soms vaker) onverwacht een doorbraakbloeding krijgen. Eens per zoveel maanden een stopweek houden beperkt dat 'risico'.