Hoe kan het dat ik pijn heb als een hapje eten door mijn slokdarm naar beneden glijd? (zie uitleg)

uitleg:

het is niet zodanig het slikken zelf, maar wanneer het in je slokdarm naar beneden zakt, doet het heel veel pijn, hoe komt dit, en vooral hoe kom je ervan af.
ik heb zelfs een keer over moeten geven omdat het niet verder wilde, het zat helemaal vast, ik kreeg geen lucht meer, entoen heeft mijn lichaam er zelf voor gezorgt dat ik moest overgeven.
toen ik het kwijt was, luchte het me op, maar bij de eerst volgende hap was het weer raak.

Hoe kom ik eraan, en hoe kom ik er van af?
help!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.1K

Het beste antwoord

Ik zou even naar de huisarts gaan als ik jou was. Dit lijkt me erg vervelend. Kauw je je eten wel goed? Als het zelfs bij kleine stukjes blijft zeer doen. Echt niet lang mee wachten! Als je er in dreigt te stikken? Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit klinkt in mijn oren niet best. Vooral het feit dat het in de slokdarm blijft steken geeft mij een vermoeden waardoor je zeer snel naar de huisarts moet gaan. Liever vandaag nog dan morgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik sluit me aan bij de anderen: je moet naar je huisarts.

Hoe je eraan komt? Wij weten de oorzaak niet, dat moet nou juist die huisarts uitzoeken. Dit soort problemen kunnen verschillende oorzaken hebben. Het kan een bewegingsstoornis van de slokdarm zijn (achalasie) of er kan een vernauwing in de slokdarm zitten. Dat kan komen door beschadigingen van de slokdarm, bijvoorbeeld door langdurige refluxziekte of door het eten of drinken van bijtende stoffen. Dit soort beschadigingen kunnen soms lange tijd later een dusdanige vernauwing veroorzaken dat je er echt last van krijgt. Het kan ook komen door een soort spasme van de slokdarm, maar er kan ook iets zitten dat de slokdarm deels afsluit, zoals een tumor (goed- danwel kwaadaardig). En er zijn nog meer mogelijke oorzaken, zo kan een erg vergrote schildklier door druk op de slokdarm de doorgang vernauwen, en ook andere inwendige organen die vergroot zijn, kunnen soms druk uitoefenen op de slokdarm. Een slokdarmontsteking kan ook pijn en slikproblemen geven, daarbij heb je vaak ook het gevoel dat je slokdarm in brand staat. Ook psychische stress kan soms werken op je vermogen om eten door te slikken, omdat een verhoogde spierspanning in die regio de werking van de slokdarmspieren kan verstoren.

De mogelijke oorzaken zijn dus divers, maar in het rijtje aan mogelijkheden staan een paar heel ernstige aandoeningen, en dat is reden genoeg om de huisarts te consulteren. Trouwens ook als de oorzaak iets onschuldigs is, is het zeker zaak om ervoor te zorgen dat je in elk geval voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt, dus moet er ook behandeling plaatsvinden, en eventueel (tijdelijk) vloeibare voeding ingezet worden om te voorkomen dat je ondervoed raakt.