Hoezo is langdurig neusspray gebruiken slecht? zie uitleg.

Mijn oma wordt 94 jaar. Ze gebruikt al zo lang het bestaat neusspray (xylometazoline). Ze neemt iedere dag wel 2 x een pufje en ze heeft het altijd in haar tas.
Maar als ik een keertje verkouden ben en ik koop het, dan zegt de apotheker; niet langer dan een week gebruiken. Hoezo heeft mijn oma dan nergens last van? Ze gebruikt het al jaaaaren iedere dag en ze zegt dat ze er beter door kan ruiken en proeven.

Ze noemt het een probleemoplossende verslaving.
Haar huisarts vind het maar niks. Maar ze is nog helemaal gezond op een versleten heup na dan.
Wat is nu het gevaar van deze neussprays en waarom heeft oma nergens last van?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neussprays KUNNEN verslavend werken..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan er bij teveel gebruik high van worden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb oma nog nooit high meegemaakt volgens mij....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken het wel. Ik gebruik het ook doorlopend, zodra het maar een beetje warm wordt zwellen ze op en dan krijg ik geen lucht. Dus dat is vaak snachts. En dan slaap je niet meer, niet fijn dus.
Maar als ik dan een kwart pufje doe... Is het probleem opgelost. Geen last van irritaties en die zoutwatersprays helpen niets, werkt alleen als je een ontsteking in je neus hebt. Maar volgens mij als je er geen hinder van ondervind en het steeds vaker moet gebruiken, is het helemaal niet zo slecht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Homeopathisch bevat geen werkzame stoffen en is dus inderdaad minder schadelijk, maar helpt ook niet meer.

Antwoorden (3)

Neusspray moet je idd echt maar max 1 week gebruiken. Want eigenlijk is neusspray niet goed voor je neus, wat op een gegeven moment gaat tegenstribbelen. Na 1 week gaan namelijk je neusslijmvliezen opzwellen hierdoor. Door dit gaat je neus ook dicht, waarmee je eigenlijk automatisch weer naar de neusspray pakt om het op te lossen. Het goedje in de neusspray laat je neusslijmvliezen slinken. Waarmee a ong 5 uur het verhaal opnieuw begint, slijmvliezen zwellen weer op enz.

Je oma heeft er waarschijnlijk wel last van. Laat haar echt minstens nu 1 week geen neusspray gebruiken. Dit gaat eerst lastig worden omdat dus de neusslijmvliezen gaan opzwellen en de neus verstopt maakt. Gebruik op dat moment dan ff een zoutmiddeltje, waar je neus wel goed tegen kan.

Het is dus niet levensgevaarlijk maar het zijn meer reacties op reacties.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is dus niet levensgevaarlijk gelukkig.
Als aanvulling op het bovenstaande want ik ben het helemaal met m'n voorganger eens: wat verder een risico is bij het langdurig gebruik van neussprray, je slijmvliezen hebben onder andere de functie om je te beschermen tegen: vuildeeltjes in de lucht en de slijmvliezen verwarmen de lucht die via je neus naar binnen komt. Wanneer je altijd zorgt dat die slijmvlliezen dun zijn door het gebruik van die sprays, dan kan je neus zijn werk niet goed doen. De binnenkomende lucht wordt niet gefilterd en verwarmd en je hebt eerder kans om ziek te worden.
En dat zou wel gevaarlijk kunnen zijn op hoge leeftijd. Maar ik persoonlijk denk dat je oma er nu niet meer mee stopt.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Powergen
12 jaar geleden
Inderdaad, een +
Ik begrijp de antwoorden van mijn voorgangers maar mijn ervaring is anders. Mijn man heeft al jaren last van een verstopte neus en heeft na verschillende bezoeken aan de kno arts mee gekregen dat neusspray geen kwaad kan. Het zorgt er idd niet voor dat het probleem definitief over is maar het kan ook geen verdere schade aanrichten. Het is een symptoom bestrijder bij het verkouden zijn of het hebben van verstopte neus. Dus ik zou zeggen maak je niet al te druk en laat je oma (na zoveel jaar) lekker sprayen:-)

Nb: Als je jong bent en je hebt er last van ga dan naar de kno arts wellicht is er een korte ingreep mogelijk zodat je weer vrij kan ademen.