is het mogelijk als je 2 persoonlijkheidsstoornissen hebt dat deze ervan bewust zijn dat ze met ze'n tweeen in 1 lichaam zitten?

als je 2 persoonlijkheden hebt kan de één dan weten van de ander dat hij bestaat zoals bijv. praten in het hoofd zonder dat die beschikking heeft over het lichaam.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een persoonlijkheidsstoornis is wat anders dan het hebben van meerdere 'personen'.
Maar dat terzijde...

Het beste antwoord

Twee persoonlijkheidsstoornissen hebben, is iets anders dan twee persoonlijkheden hebben.

DIS (dissociative identity disorder, vroeger heette dat MPS, multiple personality syndrome) is één van de meest omstreden diagnoses binnen de psychiatrie. Dat is echter een andere discussie. Als ik daar even aan voorbij ga, en er vanuit ga dat DIS bestaat in de vorm waarin die beschreven wordt in o.a. de DSM, dan: ja, dat is mogelijk. Er zijn zelfs mensen die vertellen dat hun persoonlijkheden goed met elkaar kunnen communiceren, bijvoorbeeld door middel van briefjes. En sommige patiënten die meer dan twee persoonlijkheden hebben, vertellen dat zij soms de andere persoonlijkheden commentaar horen geven op de achtergrond, dus inderdaad zonder dat zij echt naar voren treden ("fronting", wordt dat wel genoemd: de persoonlijkheid die op dat moment naar buiten treedt, is fronting). Vaker echter hoor je dat mensen geheugenverlies hebben nadat een andere persoonlijkheid ("alter") naar voren is gekomen.

Sommige mensen beweren zelfs dat het hebben van meerdere persoonlijkheden an sich geen stoornis is, maar dat het een gebrek aan communicatie tússen die persoonlijkheden is, dat een beeld geeft zoals beschreven voor DIS.

Let wel: dit is niet mijn persoonlijke mening, noch komt het voort uit uitgebreid onderzoek. Dit is een gangbare mening onder een deelgroep van mensen die ervaren dat zij meerdere persoonlijkheden hebben.