Elk lichaam heeft toch suikers nodig?

Mijn moeder zegt dat je geen suiker hoeft te eten omdat het lichaam zelf suikers produceert. Maar je moet toch gewone suikers eten zoals snoep.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
geloof me, een mens gaat niet dood zonder snoep hoor ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan wel. Het heet gluconeogenese, Bazzz. Je hebt er niet eens koolhydraten voor nodig.

Het beste antwoord

Het gaat uiteindelijk om de koolhydraten. Door suikers krijg je deze binnen, maar ook door bijv. patat. Nu heb je die koolhydraten ook wel nodig ('t is een brandstof voor je organen en je functioneren), maar in de bekende schijf van vijf zitten al genoeg koolhydraten voor je dag. Door snoep (en bijv. ook extra's zoals patat/chips) krijg je extra koolhydraten binnen, die eigenlijk niet nodig zijn .. dat wordt dus in je lijf opgeslagen als vet. 't Kan wel dat je een keer iets leuks eet zoals patat of snoep, maar als je dat vet niet in je lichaam wilt moet je die koolhydraten (de brandstof dus) verbranden door te bewegen. Kan sporten zijn, kan winkelen zijn, kan een boswandeling zijn.. als 't maar bewegen is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

in heel veel eten dat je eet zit al suiker. Dat hoeft echt geen snoep te zijn. Bijvoorbeeld in een appel zitten suikers. Maar dat zijn natuurlijke suikers. Suiker van veel snoep is erg slecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, snoep heb je echt nergens voor nodig. Als een mensenkind nooit in aanraking met snoep zou komen dan had hij of zij daar echt geen enkele behoefte aan. In fruit bijvoorbeeld zitten al voldoende natuurlijke suikers om je lichaam te geven wat het nodig heeft.
Amadea
12 jaar geleden
Nee hoor, je moeder heeft helemaal gelijk, je lichaam heeft geen snoep nodig om goed te kunnen werken. Zonder dat je het weet krijg je al heel veel suiker binnen met koekjes, chips, appelmoes, frisdrank, sapjes, kant en klare groentes, sausjes, ijsjes en ga zo maar door. Dus, jammer voor je, maar je kunt niet zeggen ik moet snoepen, want dat is gezond. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas voor jou heeft je moeder gelijk.
Behalve dat voeding al veel suiker bevat, kan je lichaam inderdaad zelf ook suikers maken uit bijv. brood en aardappelen. De enzymen in je speeksel kan zetmeel omzetten in glucose.
12 jaar geleden
Utrecht
12 jaar geleden
Je hebt gelijk.
De suikers "ontstaan" door hydrolysatie van o.a. zetmeel.
Maar is dat een min waard?
Je hebt niet alleen geen suikers nodig maar zelfs geen koolhydraten voor je lichamelijke functioneren. Ietwat theoretisch zou je dus niet alleen zonder suiker maar ook zonder aardappelen, pasta, rijst en brood kunnen. Dat is natuurlijk niet handig maar geraffineerde koolhydraten zoals suiker en wit meel moet je niet meer dan matig gebruiken en daarentegen meer volkorenproducten nemen.

Vaak hoor je dat o.a. de hersenen niet zonder glucose kunnen. Dat klopt, maar als het nodig is kan het lichaam die zelf maken uit vetten en eiwitten. Dat proces heet gluconeogenese. Dat treedt overigens ook op bij gewichtsverlies, waarbij je vet verbrandt.