Vanilline yoghurt over de datum wat moet ik nu doen?

Ik heb perongeluk vanilline yoghurt gegeten die over de datum is!
Wat moet Ik nu doen?

Uitkotsen?
Of kan ik het laten zitten?

Datum was 17-2.....
Er zaten ook klonten in en het pak was aangebroken...

Ik heb het hele schaaltje leeg gegeten en heb een gevoelige maag :(

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
15.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb een pak vanille-yoghurt (met draaidop, is belangrijk detail) geopend, deels gebruikt en vervolgens dicht teruggezet in de koelkast. Nu drie maanden na de THT-datum: niets mee aan de hand. Dezelfde smaak en even dik als een nieuw pak wat ik ook heb staan.

Antwoorden (11)

Als de yoghurt niet goed meer was had je dat ongetwijfeld geproefd. Want dat smaakt echt heel anders. Dus er is niets aan de hand. De datum op het pak is bedoeld als uiterste verkoopdatum, maar zowel yoghurt als vla blijven nog wel twee weken daarna te eten!
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij yoghurt proef je het minder snel omdat yoghurt al zuur van zichzelf is (als het écht niet meer goed was, had je het uiteraard wel geproefd). Maar inderdaad, geen reden tot grote zorg in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alles klopt maar dat van een uiterste verkoopdatum niet.
Ik werk in een DC van C1000 en regel daar de zuivel. Als de zuivel bij ons korter dan 1-2 weken (afhankelijk van het soort zuivel) moet het weg. Ook was in deze casus het pak
al geopend. De houdbaarheidsdatum is daardoor al niet meer goed. Vaak is het nog een week na openen goed. Afhankelijk van de originele houdbaarheidsdatum.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bekend is natuurlijk niet of het pak direct bij aankoop geopend is. Voor hetzelfde geld was het pak pas diezelfde dag geopend. Feit is inderdaad wel dat de uiterste houdbaarheidsdatum niet gebruikt wordt als uiterste verkoopdatum.
Amadea
12 jaar geleden
@Bliets: zelf heb ik een keer ervaren dat je het bij yoghurt wel degelijk proeft. Echt walgelijk smerig was dat, en qua datum niet eens over tijd maar dus duidelijk wel bedorven!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee oke toegegeven je kunt niet weten of deze daadwerkelijk op deze datum was geopend. ik ging er voor het gemak vanuit dat het pak voor de houdbaarheidsdatum verstreken zou zijn als was geopend mijn welgemeende excuses daarvoor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben een keer heel ziek geweest van vanillevla die over de datum was, en heb toen echt niks geproefd. Maar ik heb ook vaak genoeg vanillevla gegeten die over de datum was, en niks gemerkt ;)
Als het niet goed meer was, merk je het vanzelf. Gewoon je lichaam zijn werk laten doen en de volgende keer beter op de verpakking letten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja inderdaad, dat merkt hij wel!
Nou ja, je wordt er niet ernstig ziek van ofzo, dus laat gewoon zitten, in het ergste geval krijg je buikkramp ofzo, in ieder geval dat krijg ik dan zelf. Maar ernstiger... nee hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je echt een gevoelige maag hebt zul je sowieso moet overgeven. Dus het kan volgens mij niet zoveel kwaad dat je het nu er alvast uit "haalt".

Succes

Toegevoegd na 3 minuten:
De houdbaarheidsdatum is eigenlijk een soort compromis. Als je ziek van eten dat nog houdbaar is volgens de datum is de producent verantwoordelijk. Daarna is het op eigen risico.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je lijf het niet trekt, ga je vanzelf of spugen, of aan de diarree. Er is maar een reden om braken aan te moedigen, dat is als je iets hebt binnengekregen dat echt zsm je lijf uit moet, en dan spreek je over een categorie stoffen waarbij je ook beter even de huisarts kunt bellen voor advies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je echt een gevoelige maag hebt zul je sowieso moet overgeven. staat toch in mijn antwoord. of kunnen jullie dat niet lezen
Je moet altijd oppassen met melk producten zoals melk en yoghurt. Maar als je niks vreemds ruikt, of ziet is het gewoon veilig!
Bedrijven zetten bijvoorbeeld als houdbaarheidsdatum op voor 10-2-12 maar (meestal) is het dan nog een poos houdbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je denkt toch niet dat iets meteen na het verlopen van de uiterste verkoopdatum op slag bederft?

Je kunt dat spul nog prima eten, hoor. Niets aan de hand.

Als het echt bedorven zou zijn geweest..had jij dat echt niet opgegeten..want dat merk je al vòòr de eerste hap..omdat het dan bedorven ruikt.

Laat je dus nooit meer nodeloos bang maken door een datum op de verpakking..waaruit je vermoedt dat de inhoud bedorven zou zijn..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niks doen. Hoogstwaarschijnlijk gebeurt er niks. Grote kans dat de yoghurt nog goed was. Zeker als het een nog ongeopende verpakking betrof. Want als het echt heel erg bedorven was had je het wel geproefd bij de eerste hap. Misschien stelt onderstaande je wat gerust:
Gevonden op http://www.scientanova.com/2004/12/05/446-bedorven-melkproducten-ii/
Hoe zit het dan met een pak yoghurt dat enkele weken over tijd is? Als dit pak steeds in de koeling heeft gestaan is eer zelden veel aan de hand. De yoghurt wordt dan zuurder, dunner en kan uiteindelijk bitterder gaan smaken. Dat de yoghurt zuurder wordt is een logisch gevolg van het doorgroeien van de melkzuurbacterie die de verzuring veroorzaakt. De bacterie die de slijmerigheid veroorzaakt (wij herkennen dit als de dikte van de yoghurt) wordt weer opgegeten door de hongerlijdende melkzuurbacteriën. De bitterheid ontstaat door de vergisting van de laatste restjes suiker die in de yoghurt aanwezig zijn. dit is de beruchte mannitolgisting die dit veroorzaakt.

Wanneer kan ik dan yoghurt niet meer eten of drinken? Uiteindelijk zal de inhoud gaan schimmelen en dan wordt het ongenietbaar. De schimmel is op zich niet schadelijk maar geeft een slechte smaak aan het product.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yoghurt en ook andere zure melkproducten, kun je nog vrij lang na de uiterste houdbaarheidsdatum eten. Melk wordt immers zuur als het te lang staat, maar yoghurt is al zuur. De klonten zijn ook niet abnormaal bij wat oudere yoghurt, dat wil nog niet zeggen dat het echt bedorven was.

Als yoghurt echt lang over de datum is en niet meer goed is, wordt het vooral ook bitter, en heeft het een nare nasmaak. Als je het hele schaaltje hebt leeggegeten en weinig hebt gemerkt, kan het eigenlijk nooit echt bedorven zijn geweest. Maar ook als het dat wél was: daar kun je nu niets meer aan doen. Als het echt verkeerd valt, word je misschien wat misselijk of krijg je darmkrampen. Echt ziek zul je er niet van worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maak je geen zorgen. Ja gaat er echt niet dood aan, je wordt hooguit misselijk of gaat braken maar waarschijnlijk gebeurt er helemaal niets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de yoghurt echt niet meer te eten was had je dat ongetwijfeld geproefd. Waarschijnlijk smaakte de yoghurt ook nog goed, want anders had je natuurlijk niet het hele schaaltje leeggegeten.

Toegevoegd na 2 minuten:
de producent van het product is VERPLICHT om er een houdbaarheidsdatum op te zetten, dit betekent niet dat je de yoghurt daarna niet meer kan eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan zijn dat je maag hier op reageert door bijvoorbeeld diarree of iets in die richting. Dat is hartstikke normaal en ook niet vreemd. Als je iets over datum eet ga je niet dood ofzo iets. Je lichaam zult er op reageren dat wel. Maar vaak is het ook nog is zo dat die houdbaarheid datum niet helemaal klopt en dat je het een weekje langer kan bewaren. (veel producten die over datum zijn gaan ook gewoon naar de voedsel bank etc.)