Wat te doen tegen duizelig wakker worden?

Mijn man is bijna 40 en wordt elke week wel 3 tot 4 x per week duizelig wakker, dan draait de slaapkamer in het rond soms braakt hij er ook bij.

Hij rookt en drinkt niet heeft overdag een perfecte bloeddruk(volgens de huisarts) van 130/78, maar wat kunnen we er tegen doen?

Toegevoegd na 1 minuut:
Volgens de huisarts moet hij er maar mee leren leven

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
76.6K

Het beste antwoord

Duizeligheid, ook wel vertigo geheten, is dus geen ziekte maar een zeer onaangenaam symptoom dat duidt op een stoornis in de hersenen en/of het evenwichtsorgaan in het binnenoor. De stoornis kan door een reeks aandoeningen worden veroorzaakt. Het kenmerkende van duizeligheid is dat u de gewaarwording heeft dat u ronddraait of dat objecten om u heen ronddraaien, terwijl u niet in beweging bent. Het kan varieren van een kort momentje van duizeligheid, een zeeziekte-gevoel, tot zo'n ernstige draaiduizeligheid dat u angstig, bleek en misselijk wordt, gaat transpireren en braken en tenslotte uw evenwicht verliest. Op dat moment wordt duizeligheid gevaarlijk want u kunt vallen, iets breken en zelfs bewusteloos raken. Het kan zich ook manifesteren door een gevoel ergens in te vallen of opzij geduwd te worden.
Er zijn diverse oorzaken voor het gevoel van duizeligheid, waaronder BPPV, labyrinthitis en de ziekte van Meniere. Een zweverigheid, instabiliteit, suf, licht of raar gevoel in het hoofd zonder typische draaisensaties wordt in de medische wereld onderscheiden van de 'echte' duizeligheid. Deze vorm ligt aan een plotseling tekort aan bloed in het hoofd en komt ondere andere voor bij een flauwte, lage bloeddruk, bijwerkingen van medicijnen, zware hoofdpijn, bloedarmoede, hoogtevrees, afwijkingen van de zenuwen en de wervels in de nek, hyperventilatie, beroerte, hartritmestoornissen, subdurale bloeding en voorbijgaande cerebrale ischemie (TIA). Bijkomende symptomen bepalen van welke aandoening sprake is.

Dus terug naar uw arts,er is hier nog veel te onderzoeken.
fremar
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Plus voor dit antwoord. Het fijnste in zo'n geval is om een bed te hebben waarvan je het hoofdeind langzaam overeind zet, zodat je in fases omhoog komt. De medische kant moet natuurlijk onderzocht worden zoals boven vermeld.

Andere antwoorden (3)

Ga naar een andere huisarts voor een second opinion, dit is niet normaal, het lichaam geeft aan dat er iets niet in orde is, dus luister daarna.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst vind ik het belachelijk dat een arts zo maar zegt, leer er maar mee leven, absurd zeg, hij is geen 85 , hij is pas 40!!
Het moet toch niet gekker worden, zeg!!
Duizelig opstaan en zelfs overgeven, hoort gewoon niet.

Wat het mogelijk kan zijn en dan ga ik naar mijn ( helaas) eigen ervaringen.
Veel mensen zijn door hun karakter en omstandigheden gevoelig voor stress.
Indien de mens de 30 is gepasseerd, heeft zich in de jaren ervoor, veel spanning in het lichaam opgebouwd.
De zwakste plek ik je lichaam is heel vaak je maag en alles wat daar mee in verband staat, zoals je darmen, lever en gal.
Door stress, onregelmatig eten, te weinig water drinken, te vet eten, geen tijd gunnen om rustig te eten, gejaagd leven, altijd op je tenen moeten lopen, frustraties, ergenissen, niet meer goed kunnen ontspannen enz. krijg je vaak grote problemen met je lever/ gal.
Deze geven op de verkeerde tijd, te veel of te weinig gal.
gevolgen kunnen zijn: maagkrampen, darmproblemen, veel moeten boeren, duizelig zijn, hoofdpijn, nekpijn vooral rechts, pijn aan de linkerslaap, misselijk, na enkele uren na de maaltijd een te hoge hartslag, ook vaak snachts en vooral bij het opstaan, lijkt de kamer naar een kant te vallen, een zeer vervelende ervaring.
Klachten verbeteren direct na het eten.

Toegevoegd na 1 dag:
het is dus simpel te controleren of de gal hier misschien de boosdoener is, indien hij duizelig is en het gaat over kort na gegeten te hebben ( half uur)
Nux form helpt bij dit probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel vervelend voor jullie, kan me de wanhoopgevoel goed begrijpen.Zou toch gewoon even Nux vomica proberen, verkrijgbaar bij een reformwinkel, helpt tegen hoofdpijn, duizelig worden en misselijk, overgeven, wie weet helpt het.
Duizelig zijn is bijna nooit gevaarlijk,stel je zou wel een ziekte hebben, dan voel je dat ook als je nog niet bent opgestaan.Zelf had ik dat ook, en is opgelost met een ander kussen,Ws ligt Uw man verkeerd,en dan krijgen de nekspieren veel te verduren,en dat geeft die duizeligheid.
Om je nek lekker ontspannen te maken kan Uw man een pittekussen in zijn nek leggen,die warm je op in de magnetron, en dan lekker in je nek worden de spieren soepel.Pittekussen te koop in een gezondheidswinkel,zou ik proberen.
Suc6