Wat is de oorzaak van te veel vocht bij de longen?

Ik hoorde laatst dat een hartpatient op de medium care door een te hoge hartslag te veel vocht bij de longen krijgt en hierdoor dan last van benauwdheid krijgt. Hoe kan dit ontstaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Antwoorden (3)

Dat kan meerdere oorzaken hebben, en is dus geen eenduidig antwoord op te geven. Vaak gaat het gepaard met een ontsteking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het komt er op neer dat je hart niet meer goed genoeg je bloed rond kan pompen, (links en/of rechts decompensatio cordis) in het geval van rechts decomensatio cordis wordt de rechterkamer van je hart niet meer optimaal gevuld en dus ook niet rondgepomd, dit kan bij een slecht conditie van je hartspier/ een te snelle freq van je hart/ of boezemfibrilleren etc. in dat geval blijft het vocht meestal in de benen opgehoopt!

bij links hartfalen wordt het zuurstofrijke bloed vanuit je longen niet goed rondgepompt het lichaam in , hierdoor ontstaat "file"vorming in dit geval bij de longen. uiteindelijk resulteert dit in benauwdheid want doordat er geen doorstroming is "treedt" het bloed uit de longader de longblaasjes in en dat kan een levensbedreigende situatie uiteindelijk opleveren: astma CARDIALE!

Toegevoegd na 52 seconden:
"Vocht achter de longen" is een term die veel gebruikt word en niet een duidelijke diagnose.

Dus je weet het niet echt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hart heeft dan een verminderde pompfunctie.

Waardoor de transportfunctie van het bloed wordt verstoord.

Het lichaam krijgt daardoor te weinig voedingsstoffen en zuurstof aangeboden hierdoor worden de afvalstoffen ook niet meer volledig afgevoerd. Doordat het vocht niet meer door het lichaam wordt verwerkt zal het zich gaan ophopen.