als je een verblijfs katheter heb en je ejaculeerd. komt het sperma dan door de katheter naar buiten of loopt het er pangs.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
32.3K

Het beste antwoord

Het ejaculaat komt inderdaad niet door de katheter, want de katheter zit in de blaas.

Hoewel het niet onmogelijk is om seks te hebben met een verblijfskatheter, lijkt het me niet de meest prettige methode. Als intermitterend katheteriseren geen optie is, wordt bij mensen die seksueel actief zijn meestal gekozen voor een suprapubische katheter, dat is een verblijfskatheter door de buikwand. Die zit niet in de weg bij de seks, je kunt hem eventueel afdoppen, en in elk geval opzij tapen. Het is een hele kleine ingreep waar alleen lokale verdoving bij nodig is.

Toegevoegd na 11 uur:
Intermitterend katheteriseren houdt trouwens in dat je zelf een keer of vijf per dag (afhankelijk van het soort probleem 2-6 keer meestal) via een dunne, éénmalige katheter je blaas leegt boven het toilet (of eventueel in een zak, als je bedlegerig bent of moeilijk transfers kunt maken). Verder zijn er soms nog andere mogelijkheden, allemaal zeer afhankelijk van de reden waarvoor een verblijfskatheter wordt gegeven.

Wanneer de verblijfskatheter tijdelijk is gegegeven bijvoorbeeld na een operatie of omdat de blaas moet herstellen, dan is de suprapubische katheter een goed alternatief. De werking daarvan is exact hetzelfde, namelijk dat hij zorgt voor continue afloop van urine, of met afdoppen voor regelmatige afloop. Als het gaat om een paar dagen is een SP-katheter niet erg logisch omdat de insteekopening dan nog niet eens genezen is als de katheter er alweer uit mag, maar als het er naar uitziet dat de verblijfskatheter voor langere tijd nodig zal zijn, is een SP echt een stuk comfortabeler: geen katheter in de penis, geen gedoe met die slang tussen de benen, minder kans op drukplekken bij zitten of liggen, en bij seks lijkt het me al helemaal fijner.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De slang gaat naar de blaas toe. Eventueel sperma zal er dus langs lopen, want dat komt NIET uit de blaas..