De hartspier ontspant zich, waardoor het bloed via de aders de boezems binnenstroomt.

Toegevoegd na 7 minuten:
De medische naam daarvan is diastole. In deze fase stroomt het zuurstofarme bloed uit de rechterboezem naar de rechterhartkamer via de tricuspidalisklep, de verbinding tussen deze twee ruimten. Aan de linkerkant stroomt zuurstofrijk bloed uit de linkerboezem naar de linkerhartkamer via de mitralisklep.

Als de hartspier zich niet zou ontspannen dan raakt de pompfunctie verstoord en treedt er hartfalen op. Er wordt dan niet genoeg bloed het lichaam rondgepompt.
Amadea
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Goed gevonden, Amadea - ik wist niet dat de diastole fase 'hartpauze' wordt genoemd.