Een spierspasme is een onwillekeurige samentrekking van een spier. Een verkramping dus, maar dan totaal onwillekeurig. De oorzaken kunnen uiteenlopen van een reactie op kou, pijn of stress tot letsel of een neurologische ziekte.

Een spierspasme IS een symptoom, zoals gezegd kan het een symptoom zijn van vele problemen of aandoeningen. Spasme is dan ook geen ziekte, het is de beschrijving van en symptoom. Een spier die spastisch is, staat onder spanning. Wat je daarvan ziet of voelt, hangt af van de mate van spanning. Soms wisselt dat wat, en zijn er min of meer ritmische samentrekkingen. Soms is de spier licht tot matig gespannen, dan doet het vooral pijn (hoewel er niet altijd pijn is), en belemmert het bepaalde bewegingen: als een spier niet kan ontspannen, blokkeert dan de tegenoverstelde spier om een beweging te kunnen maken. Bij een ernstig spasme kan een gewricht of een ledemaat in een onnatuurlijke houding staan, omdat de aangespannen spier een continue spanning uitoefent, en zo het gewricht (of arm, been, hoofd - afhankelijk van welke spier spastisch is) scheef trekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag ik uitleg bij de min? Ik snap 'm namelijk niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat snap ik...(dat je die min niet snapt) Zo raar! Waarom doen mensen dat? Je geeft een heel waardevol en nuttig antwoord. Je hebt duidelijk de tijd genomen om de vraag goed te beantwoorden en dan krijg je dit. Ik zie dit verschijnsel trouwens vaak op deze site... :( Ik had je graag een duimpje omhoog gegeven maar helaas kan ik dat nog niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, is irritant. De twee bovenstaande antwoorden zijn m.i. namelijk erg eenzijdig, omdat daar gesteld wordt dat er bij een spasme sprake is van ongecontroleerde bewegingen. Dit kán, maar is niet altijd zo. Het hangt o.a. af van welke spier spastisch is, maar een spier onder spanning, wil nog niet zeggen dat er sprake is van ongecontroleerde bewegingen. Er kan ook sprake zijn van een dwangstand, en soms is een spasme zo krachtig dat er überhaupt geen bewegingen mogelijk zijn (ook niet passief) met het aangedane lichaamsdeel. Al met al snapte ik dus niet dat juist mijn antwoord een min kreeg. Misschien is mijn informatie ook niet volledig, en had ik uitleg kunnen geen over dat cerebrale palsy vaak ook "spasme" of "spasticiteit" genoemd wordt, maar dat dat slechts één symptoom van de aandoening is, maar als ik echt iets zeg dat onjuist is, dan hoor ik dat graag, zodat ik iets bij kan leren. Ik zie namelijk totaal niet in wat er mis zou zijn met mijn antwoord, dus zal een volgende keer deze vraag op precies dezelfde manier beantwoorden. Als dat niet juist is, wil ik dat graag weten. Bedankt voor je support trouwens, soms ga ik echt aan mezelf twijfelen bij dit soort acties..

Andere antwoorden (2)

De spier verkrampt waardoor je spasme ( een oncontroleerbare beweging krijgt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hele vervelende aandoening, je gaat bewegingen maken,
en die heb je niet onder controle,dat kunnen allerlei bewegingen zijn,hoofd, armen , benen. enz.