Hoe word ik wat spraakzamer?

Ik merk aan mezelf dat als ik een gezellig gesprek probeer te voeren, nooit wat iets leuks te vertellen heb. Daarom sta ik meestal ook net buiten de groep ("vriendenkring"). Ik sta er dan maar een beetje bij. Hoe kan ik dat veranderen? Zodat ik wat meer te vertellen heb en beter in de groep lig?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Even heel kort (de rest kan je vinden in onderstaande bron)

● Het is een wijd verbreid misverstand dat je alleen een gesprek kunt beginnen op een flitsende en originele wijze. Dit idee hindert het aanknopen van een gesprek.

● Gesprekken beginnen bijna altijd voorzichtig zodat beide gesprekspartners zich gemakkelijk kunnen terug trekken.

● Cliché-opmerkingen zijn bruikbaar om te beginnen, want de belangrijkste boodschap is eigenlijk 'Ik wil een gesprek beginnen'.

● Stel open vragen ('Wat vind je van ....?') over onderwerpen die gemeenschappelijk zijn.
Luister en merk op dat er vaak, naast een antwoord op je vraag, ook extra informatie wordt gegeven.

● Gebruik die extra informatie om het gesprek te verdiepen.
Er ontstaat alleen een persoonlijk gesprek als je ook iets over jezelf wilt zeggen.

Veel succes!

Toegevoegd na 2 minuten:
"Het duurt enige tijd voordat een gesprek met een vreemde op gang komt. Korte stiltes en veranderingen van onderwerp zijn gebruikelijk, voordat een gemeenschappelijk onderwerp wordt gevonden. Goed luisteren, het stellen van open vragen en het maken van persoonlijke opmerkingen leiden tot een soepele verandering van onderwerpen en het vinden van onderwerpen die voor beide gesprekspartners interessant zijn.
Het kan voorkomen dat je het zeer met iemand oneens blijkt te zijn. Dat kan een boeiend gesprek opleveren, maar het kan ook gebeuren dat je liever naar een ander onderwerp over gaat. Dat kan je doen met opmerkingen als 'Nou daar zijn we het duidelijk niet over eens. Vind je het goed dit verder maar te laten?', of de bruikbare, niet-originele opmerkingen 'Laten we het er maar over eens zijn dat we het hier niet over eens zijn'"

Als je weet wat diegene waarmee je je gesprek voert, zijn/haar interesses zijn, kun je daar verder op ingaan, zoek ook gemeenschappelijke punten op.
Die jullie allebei leuk vinden om te doen (zoals: hobby)
Natuurlijk kun je ook altijd over school, werk praten, huisdieren etc.

Ik hoop dat je wat aan deze tips had, en veel succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Begin over onderwerpen waar iedereen mee te maken heeft zoals: het weer, weekend, school/werk enz. Kraak andermans mening niet af maar reageer instemmend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel volledig de mening van mijn voorganger.. Probeer jezelf af en toe te verplichten om het gewoon te doen.
Hoe vaker je het doet, hoe vaker het je een goed gevoel geeft, hoe vaker je het gaat doen etc.