kunnen bepaalde bijwerkingen van antidepressiva al optreden na de allereerste inname?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (9)

Het lichaam moet er vaak eerst aan wennen en over het algemeen duurt het een aantal dagen voordat je mogelijk wat bijwerkingen gaat ervaren. Ook is het afhankelijk van de hoeveelheid die je inneemt en of je uberhaupt ergens gevoelig voor bent. De bijwerkingen die op een bijsluiter staan hoeven niet bij jou op te treden. Ook de duur van de bijwerkingen kan per persoon verschillen. Ik denk dat de grootste keus die jij moet maken is of je aan de medicijnen wilt. Als je dat neit wilt hoe ga je 'je probleem' dan oplossen?

Succes met je keuzes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bepaalde bijwerkingen zoals bv.slaperigheid en sufheid kan je al ondervinden van bij de eerste inname.
fremar
12 jaar geleden
Ja in sommige gevallen wel. Je kan het soms gelijk merken, hetzelfde als je ergens gevoelig voor bent. Bepaalde stoffen kunnen je aardig dwarszitten en de bijwerkingen van bijvoorbeeld antidepressiva zijn talrijk. Het kan ook tussen je oren zitten, dus kijk objectief wat er aan de hand is. Mocht je je echt niet lekker voelen bel dan met de apotheek of je huisarts en leg je bevindingen voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan na de eerste inname last krijgen van duizelingen das ja je kan last krijgen van bijwerkingen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of je last kan krijgen van a.d,nou dat is wel zeker,de eerstetijd dat je ze inneemt krijg je van de verschijnselen die je al had.een dubbel portie er overheen, de dingen waarom je die medicijnen kreeg,verergeren behoorlijk,je kan er werkelijk doodziek van worden,en denken was ik er maar nooit aanbegonnen(had ik)maar zet door de eerste weken kunnen een nachtmerrie zijn maar zet door,na verloop van weken(is bij iedereen anders) ga je het licht zien, je knapt er zo van op dat is niet geloven,het allerbelangrijkste is doorzetten maar daar word je wel verbeloont hoor.
Sterkte.

Toegevoegd na 3 minuten:
verbeloont moet zijn voor beloont.
12 jaar geleden
Dat zou kunnen, maar het kan ook zijn dat je er nu meer op let. Als je in de bijsluiter bepaalde bijwerkingen hebt gelezen en je gaat ineens heel erg op je lichaam letten, dan zal je ongetwijfeld wel iets van die bijwerkingen merken. Maar, het is dan nog niet gezegd dat het echt door dat medicijn komt of dat je je het maar inbeeldt. In ieder geval sterkte met je antidepressiva. Als de bijwerkingen eenmaal over zijn, dan zal je blij zijn met je veranderde gedrag! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zowel werking als bijwerking kunnen sommige mensen na de eerste inname merken.
De meeste a d hebben een inwerktijd nodig, maar het kan best als jij heel sterk op medicijnen reageert, dat je het na de eerste inname voelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kàn wel. Vaak zijn dat effecten die na wat langer gebruik juist verdwijnen.
Als je veel last hebt, overleg dan met je apotheker of de voorschrijvend arts wat je het beste kunt doen.
Dingen als maagpijn en dergelijke zijn vaak te vermijden door medicijnen tijdens het eten in te nemen, dingen als duizeligheid zijn vaak de 'startproblemen'.
Apotheek en/of arts kunnen je vertellen of de bijwerkingen die jij ervaart een kwestie zijn van domweg even volhouden, of misschien een teken dat dit specifieke medicijn misschien niet zo geschikt is voor je en dat jullie op zoek moeten naar een vervangend middel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat kan zeker! Helaas hebben antidepressiva wel enige weken de tijd nodig voordat de positieve effecten merkbaar worden. Zeker de eerste periode is het dus echt even doorzetten.