Kan hoge cijfers halen lijden tot faalangst?

Ik heb volgende week toetsweek en ben elke keer weer zenuwachtiger ervoor, maar leer er ook steeds meer voor.
Dit heb ik sinds een ruim een jaar sinds de 4e klas.
Sinds toen ben ik goede cijfers gaan halen en nu sta ik gemiddeld een 8 in de 5e, maar het lijkt wel of ik steeds meer angst heb om het slecht te doen.
Ik had er in de 3e nooit last van, maar leerde toen ook nooit en ging dan met een zes gemiddeld over.
Kan het komen doordat ik vanaf de 4e goed ging leren en hoge cijfers halen nu ''bang'' ben voor de toetsweek?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Lijkt me logisch, doe je het heel slecht heb je allerlei kansen het op een toets beter te doen dan vorige keer.

Scoorde je heel hoog kan het bijna niet meer beter, alleen slechter. Als je dat niet kunt relativeren heb je een probleem.

Een 3 halen als je een 2 staat is natuurlijk nog steeds slechter dan een 8 halen als je normaal een 9 scoort, maar als je dat niet inziet dan kan het inderdaad tot faalangst leiden
Summo
12 jaar geleden
Dat zou heel goed kunnen, toen je lagere cijfers had, verwachtte niemand dat je hoger zou komen. Nu heb je bewezen dat je hoger kunt, en worden de verwachtingen hoger. maar nu je dit zelf in de gaten hebt, kun je jezelf misschien tot de orde roepen als je merkt dat je overdreven reageert op een toets.
succes met de toetsen trouwens, en onthoudt dat volgend jaar niemand meer weet welk punt je voor die toetsen gehaald hebt(jijzelf waarschijnlijk ook niet meer) dus dat helpt misschien relatieveren
anneliez