Als je je voet per ongeluk te snel van je koppeling haalt, en je auto valt uit en de gene achter je knalt tegen je. Wie is er dan fout?

Weet jij het antwoord?

/2500

diegene die achterop knalt...daarom moet je altijd voldoende ruimte hebben op je voorganger... Toegevoegd na 7 minuten: De 2 seconden regel is een regel voor het bepalen van een veilige afstand tussen motorvoertuigen. Het is geen wettelijke verplichting. Bij regen of slecht zicht is het verstandig om meer dan 2 seconden afstand te houden. 2 seconden regel toepassen Voordelen van 2 seconden afstand Minder dan 2 seconden afstand Bumperkleven 2 seconden regel toepassen Wanneer de auto vóór u een vast punt passeert, bijvoorbeeld een boom, begint u te tellen. Passeert u na de 2e tel hetzelfde punt, dan houdt u voldoende afstand. Een afstand in meters zegt u weinig als u met 100 kilometer per uur over de snelweg rijdt. Lengte is dan moeilijk in te schatten. Voordelen van 2 seconden afstand Voordelen van 2 seconden afstand houden zijn: minder ongevallen; minder ergernis en agressie; betere doorstroming van het verkeer; minder kans op lakschade en ruitschade door opspattende steentjes; meer zicht op de weg voor u; iedereen zit meer ontspannen achter het stuur. Minder dan 2 seconden afstand In de spits is het vaak niet mogelijk om 2 seconden tussenafstand aan te houden, omdat andere automobilisten die vrije ruimte innemen. Als u bij druk verkeer iets minder dan 2 seconden afstand houdt, bent u dus niet in overtreding. U moet dan wel extra alert zijn op plotseling remmend en invoegend verkeer. .. .

Bronnen:
http://motorfun.jouwweb.nl/rijvaardigheid/snelweg

De algemene regel is dat de achteropkomende bestuurder de schuld heeft aan de schade, echter zijn er uitzonderingen op. Als dit gebeurd voor een groen verkeerslicht jij, het verkeerslicht gebied je namelijk door te gaan, iets waar het voertuig achter jou gehoor aan wil geven en er vanuit mag gaan dat als het voertuig dat zich voor hem bevind zich in beweging heeft gezet zich zal blijven voortbewegen, als je de koppeling te snel oplaat zal het voertuig zich een geringe afstand verplaatsen. Hier is 1 uitzondering op, van een lesvoertuig kan men verwachten dat deze afslaat daar de leerling nog niet voldoende voertuigbeheersing heeft en de instructeur een dergelijke fout niet kan voorkomen of corrigeren. Op andere plekken is het afhankelijk van de omstandigheid en of de achteropkomende bestuurder overmacht in kan roepen, denk hierbij aan het rijden in file waar een voorganger plotseling en zonder verkeersnoodzaak stil gaat staan.

Zie de link voor het artikel waar men op terugvalt bij een kop-staart. Uitzonderingen zijn er wel degelijk op dit artikel zoals het feit dat je bij file wordt doorgeduwd tegen de voor jou stilstaande auto. Of het feit dat er een vorm van overmacht is. vb voertuig krijgt klapband waardoor het uiteindelijk tot een ongeval zou komen. De 2 seconden regel in een eerder antwoord uitgelegd is een mooie regel, alleen niet wettelijk vastgesteld. In de meeste gevallen hanteert justitie een 1 seconden regel aangaande de minimaal te houden tussenafstand. Kortom in het door jou aangehaalde voorbeeld is het meer dan aannemelijk dat de achteroprijdende partij aansprakelijk wordt gesteld voor in ieder geval een deel van de schade. De laatste jaren zie je nl ook steeds vaker dat verz.maatschappijen niet meer de volledige aansprakelijkheid aanvaarden, maar slechts een deel, dit onder het motto: je zou beter moeten weten.

Bronnen:
http://lexius.nl/reglement-verkeersregels-...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100