Als je je voet per ongeluk te snel van je koppeling haalt, en je auto valt uit en de gene achter je knalt tegen je. Wie is er dan fout?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

diegene die achterop knalt...daarom moet je altijd voldoende ruimte hebben op je voorganger...

Toegevoegd na 7 minuten:
De 2 seconden regel is een regel voor het bepalen van een veilige afstand tussen motorvoertuigen. Het is geen wettelijke verplichting. Bij regen of slecht zicht is het verstandig om meer dan 2 seconden afstand te houden.

2 seconden regel toepassen
Voordelen van 2 seconden afstand
Minder dan 2 seconden afstand
Bumperkleven

2 seconden regel toepassen

Wanneer de auto vóór u een vast punt passeert, bijvoorbeeld een boom, begint u te tellen. Passeert u na de 2e tel hetzelfde punt, dan houdt u voldoende afstand. Een afstand in meters zegt u weinig als u met 100 kilometer per uur over de snelweg rijdt. Lengte is dan moeilijk in te schatten.

Voordelen van 2 seconden afstand

Voordelen van 2 seconden afstand houden zijn:
minder ongevallen;
minder ergernis en agressie;
betere doorstroming van het verkeer;
minder kans op lakschade en ruitschade door opspattende steentjes;
meer zicht op de weg voor u;
iedereen zit meer ontspannen achter het stuur.

Minder dan 2 seconden afstand

In de spits is het vaak niet mogelijk om 2 seconden tussenafstand aan te houden, omdat andere automobilisten die vrije ruimte innemen. Als u bij druk verkeer iets minder dan 2 seconden afstand houdt, bent u dus niet in overtreding. U moet dan wel extra alert zijn op plotseling remmend en invoegend verkeer. ..
.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt helemaal :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jou verhaal gaat over rijdende voertuigen klopt dus niet volledig, en ook bij rijdende voertuigen hoeft je verhaal niet te kloppen, denk aan het rijden in een file, als we daar de twee seconde regel zouden aanhouden worden de filelengtes meer dan verdubbeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
aanvulling heb ik gezet om een idee te geven van de afstand...
niet om het antwoord te bevestigen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
De algemene regel is dat de achteropkomende bestuurder de schuld heeft aan de schade, echter zijn er uitzonderingen op.

Als dit gebeurd voor een groen verkeerslicht jij, het verkeerslicht gebied je namelijk door te gaan, iets waar het voertuig achter jou gehoor aan wil geven en er vanuit mag gaan dat als het voertuig dat zich voor hem bevind zich in beweging heeft gezet zich zal blijven voortbewegen, als je de koppeling te snel oplaat zal het voertuig zich een geringe afstand verplaatsen.

Hier is 1 uitzondering op, van een lesvoertuig kan men verwachten dat deze afslaat daar de leerling nog niet voldoende voertuigbeheersing heeft en de instructeur een dergelijke fout niet kan voorkomen of corrigeren.

Op andere plekken is het afhankelijk van de omstandigheid en of de achteropkomende bestuurder overmacht in kan roepen, denk hierbij aan het rijden in file waar een voorganger plotseling en zonder verkeersnoodzaak stil gaat staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie de link voor het artikel waar men op terugvalt bij een kop-staart. Uitzonderingen zijn er wel degelijk op dit artikel zoals het feit dat je bij file wordt doorgeduwd tegen de voor jou stilstaande auto. Of het feit dat er een vorm van overmacht is. vb voertuig krijgt klapband waardoor het uiteindelijk tot een ongeval zou komen. De 2 seconden regel in een eerder antwoord uitgelegd is een mooie regel, alleen niet wettelijk vastgesteld. In de meeste gevallen hanteert justitie een 1 seconden regel aangaande de minimaal te houden tussenafstand. Kortom in het door jou aangehaalde voorbeeld is het meer dan aannemelijk dat de achteroprijdende partij aansprakelijk wordt gesteld voor in ieder geval een deel van de schade. De laatste jaren zie je nl ook steeds vaker dat verz.maatschappijen niet meer de volledige aansprakelijkheid aanvaarden, maar slechts een deel, dit onder het motto: je zou beter moeten weten.