Is dagelijks slikken van een asperine per dag gezond?

Ik kijk altijd naar het amerikaans programma van Dr. Oz en die vertelt dat je een asperine per dag zou moeten slikken ter preventie van borstkanker voorkomt hartaanvallen en verdunt je bloed, maar als ik asperine koop staat er dat je het maar 5 dagen mag slikken. Hoe zit dat nu werkelijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
20K

Het beste antwoord

Het heeft inderdaad goede eigenschappen.
Het belemmert bloedvaatjes om samen te klonteren.
Het effect treedt al op na 1/4 acetylsalicylzuurtablet van 500mg en houdt aan tot de uitgeschakelde bloedplaatjes (na ongeveer een week) allemaal zijn vervangen. Voor dit laatste effect wordt het middel tegenwoordig in een lage dosis van 30-100 milligram zeer veel voorgeschreven aan mensen die eerder een beroerte of hartinfarct hebben gehad;

Maar ook is het vrij sterk maagprikkelend, dus slecht voor je maag. Bij gebruik kunnen maagklachten en zelfs maagbloedingen ontstaan.
Naast de al genoemde maagbloedingen kunnen ook oorsuizen en doofheid optreden.

Kortom:
Als je niets mankeert, jong bent, geen last van hart en/of aderen en er geen verhoogd risico is voor bortstkanker, slokdamkanker of darmkanker,
dan zou ik het NIET zomaar preventief gaan slikken.

Overleg eventueel met je eigen arts en ga zeker niet
uit van een of andere wazige Amerikaanse televisiedokter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Voor mensen met hartproblemen wordt het idd aangeraden. Zelf slik ik na een hartoperatie dagelijks 1 tablet ascal. Het verdunt het bloed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ascal op doktersadvies is iets anders dan op eigen houtje -en gezond- grote doses aspirine slikken. Dr. Oz slaat met ditr soort dingen wel vaker de plank mis. Hij bedoelt het goed, maar de verkeerde (gezonde) mensen interpreteren het op hun eigen manier en gaan er verkeerd mee om.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Acetosal Cardio
Aspirine verdunt inderdaad het bloed, en het wordt dan ook regelmatig voorgeschreven als bloedverdunner bij mensen die risico lopen op hart- en vaatziekten. Bijvoorbeeld mensen die ooit een hartinfarct of een aantal TIA's hebben gehad, omdat het de kans op stolsels (die op hun beurt een infarct bij hart, in hersenen of elders kunnen veroorzaken) verkleint.

Nadelen zijn er natuurlijk ook aan het slikken van bloedverdunners, en voor mensen met stollingsproblemen kan het levensgevaarlijk zijn. Het lijkt me dus niet aan te raden om op eigen houtje een onderhoudsdosering ascal (aspirine) te gaan gebruiken. Het is alleen wél zo dat de dosering die gebruikt wordt bij de toepassing als bloedverdunner, veel en veel kleiner is dan de dosering die je gebruikt wanneer je het gebruikt als pijnstiller. Voor pijn is de dosering namelijk 500-1000 mg per keer, met een maximum van 4 gram (dus 4000 mg) per dag. Als bloedverdunner wordt hooguit 100 mg per dag gebruikt, en zijn er speciale doseringen in de handel van 30 en van 80 mg. Dat is natuurlijk wel heel iets anders dan de 4000 mg die gebruikt kan worden voor pijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Trombose patienten mogen geen Acetylsalicylzuur
gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok. Ik weet dat het door de trombosedienst niet wordt voorgeschreven, niet dat trombosepatiënten het ook niet mógen gebruiken. Maar ik benoem deze groep ook niet. Ik heb het over mensen die bijvoorbeeld een hartinfarct of een TIA of aantal TIA's hebben gehad, en dan vaak respectievelijk acetylsalicylzuur cardio (80 mg) en acetylsalicylzuur neuro (30 mg) krijgen voorgeschreven. Vanwaar de minnen? Mis ik belangrijke info?
Het verschil zit hem in de dosering.

Als je ascal slikt op doktersadvies (na hartklachten, tijdens een risicozwangerschap, na trombose en dergelijke) is dat een soort laaggedoseerd 'kinderasprientje'.

Wat je zelf koopt als aspirine is veel hoger gedoseerd, en vaak zitten er nog andere stoffen / pijnstillers bijgemengd, die je niet klakkeloos jarenlang kunt slikken.

Wil je dus inderdaad als volslagen gezond persoon zonder genoemde aandoeningen aspirine slikken in de veronderstelling dat je daarmee je leven verlengt (je zou die doorgedraaide gezondheisdgoeroes af en toe.........), zorg dan in elk geval dat je een lage dosis met alleen maar aspirine slikt, en niet in het wilde weg aan de pillen gaat.

Nog beter is het te overleggen met je huisarts, want het slikken van aspirine heeft , geloof het of niet, OOK nadelen voor bijvoorbeeld je bloedstolling. Zeker als je gezond bent en er niiks mis is met je bloed waarvoor in Nederland bepaalde groepen mensen het voorgeschreven krijgen.

Het is weer een mooi staaltje medicalisering van de gezonde mens, en Big Pharma verdient er een lieve boterham aan, maar persoonlijk heb ik er niet echt veel goede woorden voor over. (Neem alleen al jezelf als voorbeeld, die een half verhaal gehoord heeft van een of andere teeveedokter en meteen op het punt staat potentieel gevaarlijke zelfmedicatie toe te passen op een wellicht / vermoedelijk gezond lichaam.)

Wees ook een beetje voorzichtig met je dosering Dr. Oz ; hij zegt vaak heel veel heel goede dingen, maar slaat de plank soms ook naar Europese maatstaven gruwelijk mis. Je weet hoe Amerikanen soms kunnen doordraven......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat hier naar mijn mening om een aspirinetablet van 80 of 100 mg.

Aspirine speelt een heel belangrijkere rol in de preventie van een nieuw hartinfarct. Door dat aan mensen te geven die een hartinfarct gehad hebben, kun je de kans om een volgend hartinfact te krijgen met ongeveer 20% verlagen. De patienten krijgen tegenwoordig standaard aspirine voorgeschreven als ze een hartinfarct of een herseninfarct gehad hebben.
Hoe hoger de dosis, hoe meer kans op bijwerkingen. Er is ook uitgezocht dat, als je de dosis verlaagt, je toch een gunstig effect hebt op de bloedplaatjes, maar dat die bijwerkingen steeds minder worden. Zo is men tot tussen de 80 en 100 mg gekomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga ervan uit dat de visie van deze Dr. Oz voor een x-aantal mensen zeer zeker opgaat.
Omdat er echter meer mensen nadeel van kunnen/zullen ondervinden dan voordelen dekt elke fabrikant van bijvoorbeeld aspirine zich in door een termijn voor te schrijven die voor een meerderheid van mensen volstaat om de te bestrijden symptomen te neutraliseren.

Volgens mij is het in feite heel eenvoudig.
Zowat alles waar jij extreem in gelooft heeft een helend effect op jou.
Er zijn mensen die argwanend staan tegenover eender wat en die worden dan zelfs zieker van de meest aangeprezen medicatie in plaats van te genezen.

Dus ja, voor sommige mensen kan het dagelijks slikken van een aspirine een toestand teweeg brengen die men als 'gezonder' kan benoemen.

Maar waarom zou een mens dagelijks aspirines nemen als men ondertussen ook al wereldwijd bewezen heeft dat veelvuldig Glimlachen, Schaterlachen en Ontspannen onze Algemene Gezondheid Gratis en Duurzaam ten goede komt?

Ik heb mijn keuze op Gezondheidsvlak reeds enkele jaren geleden heel Bewust gemaakt hoor.
Ik Vertrouw steeds vaker op de instructies van de Lachdoktdoor, en jij?

Fijn weekend nog!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken dat verhaal. Er stond laatst (geloof ik) iets daarover in de krant.
Later zag ik dat het ook schade kan aanbrengen.
Doktertje spelen deed je als kind. Als volwassene speel je geen doktertje... als je slim bent.
Dus.... ga naar je huisarts en vraag daar advies!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een tabletje salicylzuur (aspirine, Ascal, acetylsalicyl etc.), niet te verwarren met paracetamol, van 80 à 100 mg wordt nog steeds veel gebruikt ter preventie van trombose, bleek tientallen jaren geleden al uit wetenschappelijk onderzoek. Ook bij een aantal vormen van kanker en diabetes zou aspirine een gunstig effect hebben. Echter, er zijn ook onderzoeken, waaronder tamelijk recente, die een negatief effect laten zien in de vorm van meer bloedingen. Ik denk dat bovenstaande gunstige effecten eerder het gevolg zijn van anti-oxidatieve eigenschappen, net als bij vitamine C, waarbij de laatste me eerlijk gezegd veiliger in het gebruik lijkt.