Wat kan pijn aan de linkerbovenkant van mijn buik tijdens het sporten betekenen?

Ik heb altijd als ik ga sporten pijn aan de linker bovenkant van mijn buik onder mijn rib.
Het is erg vervelend want ik kan niet eens even 2minuten lang dansen door de pijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/zijsteek-tijdens-hardlopen.149391

Antwoorden (3)

Misschien heb je te weinig gedronken voor je gaat sporten ,
of...heb je net voor het sporten teveel gegeten .

Zoniet... dan toch eens langs de dokter gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Steek misschien omdat je hebt gegeten voor het sporten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een theorie zegt, dat het bekende verschijnsel van de "steek in de zij" bij overmatige fysieke inspanning het gevolg is van samentrekking van de milt bij zuurstoftekort om extra rode bloedcellen in de bloedbaan te brengen. Dit effect is echter zo minimaal dat deze theorie niet kan worden bewezen.

Een alternatieve uitleg over de "steek in de zij" gaat ervan uit dat de steek wordt veroorzaakt door ophoping van lucht in de darmen. Omdat de bocht van de dikke darm links hoger ligt dan rechts (waar zich de lever bevindt), zou de steek juist hier goed te voelen zijn. Een steek in de zij kan echter ook aan de rechterkant worden waargenomen, dit maakt deze theorie geloofwaardiger dan de eerste theorie.

Als je bij steek gewoon doorrend gaat het vanzelf weer weg.
Even doorbijten dus.