Is het normaal dat met het koelen van een knie de pijn toeneemt?

Van de fysio moet ik mijn knie koelen, packing gekocht, doekje ertussen en koelen. Nu lijkt de knie alleen maar dikker te worden en de pijn neemt toe. Is dit normaal?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vraag het me ook af of het normaal is. Ik moest dat ook een x doen en was blij als ik weer mocht koelen is moest toen om de 2 uur een half uur koelen.

Antwoorden (1)

Het toenemen van zwelling bij koelen kan ik niet direct verklaren, maar dat pijn toeneemt, dat kan. Sommige mensen zijn gevoelig voor kou, en kou op spieren of gewrichten kan gewoon echt pijn doen.

Als je alleen koelt omdat je pijn hebt, kun je kijken of warmte bij jou misschien beter werkt. Koel je omdat je een ontsteking hebt, dan moet je dat juist niet doen, want warmte voedt als het ware de ontsteking.

Overleg anders even met je fysio, die weet precies wat er met je knie aan de hand is, en kan je daardoor veel beter adviseren. Maar dat koelen pijn doet, dat is op zich niet vreemd. Je zou kunnen proberen of het minder pijn doet als je de packing niet ijskoud gebruikt maar als hij iets is afgekoeld, of met een extra dikke doek ertussen. Dat kan ook nog schelen. Daarnaast is het zo dat echt koud koelen wat verdoofd: in het begin is het dan pijnlijk, maar daarna raken je zenuwen eigenlijk zo overprikkeld dat ze niet meer goed de signalen kunnen doorgeven, en daarom voel je de pijn ook minder. Dat is net zoiets als wrijven op een pijnlijke plek, of jezelf pijn doen op een plek die heel akelig jeukt. Het klopt dus dat dat eerst pijnlijk is, maar daarna neemt de pijn juist af.