Ik kan pas na drie kwartier slapen. Is dit normaal of heb ik een slaap probleem??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (7)

Het is pas een probleem als je het zelf ook een probleem vindt. Ben je 's morgens wel uitgerust wakker, en kun je goed je bed uit, dan ga je misschien gewoon te vroeg naar bed.
Als je niet je bed uitkomt ben je misschien een avondmens,en ga je ook te vroeg naar bed, maar omdat we er nu eenmaal optijd uitmoeten voor werk of school, is dat een stuk lastiger.

Toegevoegd na 31 seconden:
En dan kan het wel n probleem zijn/worden
anneliez
12 jaar geleden
Dit kan heel normaal zijn. Mischien ben je gewoon nog niet moe. Ik ga pas slapen als ik echt moe ben. Ook al moet ik om 7 uur opstaan en ben om 2 uur pas moe, ga ik ook dan pas slapen. Dat wil niet zeggen dat het gezond is maar dit werkt bij mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft geen slaapprobleem te hebben, maar je kan wel andere problemen hebben. Kopzorgen, stress ... Het kan ook zijn dat je gewoon periodes hebt waarin je minder slaapt, iedereen heeft dat wel eens. Maar als je het echt al heel lang hebt en elke avond kan je vanalles proberen, een kwartiertje of halfuurtje voor je gaat slapen een banaan eten of een warme kop melk (mag met honing) drinken. Je kan ook over je lakens en je kussens wat van je lievelingsgeur (parfum van jezelf, je moeder, je vader, je vriendje ...) sprayen, maar kijk uit dat je dit niet overmatig doet, want dan slaap je al helemaal niet. Ik heb ook wel vaker moeite om in slaap te geraken. Ik heb thuis een 'anti-monster-spray', eigenlijk een flesje om kleine kindjes te laten slapen (het jaagt monsters weg), maar het is een lichte lavendelgeur en die zorgt ervoor dat ik meteen slaap.
Een boek lezen kan ook helpen? Bij mij helpt het om een frans boekje te lezen, vind ik zo saai dat ik meteen slaap :D Haha, nee maar, een boek lezen kan ervoor zorgen dat je ogen moe worden en zo val je sneller in slaap.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt en succes met het slapen zou ik zo zeggen ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Persoonlijk vind ik dat je vrij snel in slaap valt.Ik doe er meestal wel langer over om in te slapen. Ik lig soms wel anderhalf uur te draaien en te woelen voordat ik de slaap kan vatten. En mijn zoon gaat om 7 uur naar bed, als ik rond 8uur bij hem kom kijken of ie goed onder de dekens ligt is ie ook vaak nog wakker. Dus ik denk dat jij met je 3 kwartier geen slaap probleem hebt hoor! Ik denk dat het heel gemiddeld is om er 3 kwartier over te doen. ( sommigen hoeven hun kussen maar te zien en die zijn vertrokken,kan ik soms best jaloers op zijn)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik op bed ga liggen, dan val ik ook nooit meteen in slaap.

Het is geen probleem, het houd gewoon in dat je je ritme wat meer zou moeten aanpassen.

Niet meer eten na 21:00. Ga op een vaste tijd naar bed, ook in het weekend en sta op een vaste tijd weer op. Wijk hier absoluut niet vanaf voor een lange tijd, ook als je het nog zo graag wil.
Als je dit weet vol te houden, raak je gewend aan het ritme en als je dan naar bed gaat, dan val je vrij snel in slaap.

Ik weet dit erg zeker, want het is mij ook gewoon gelukt. Ik heb er wel bijna een jaar over gedaan om het helemaal perfect te krijgen.
Mijn dag en nacht ritme was volledig omgekeerd, ik at vlak voor het slapen gaan en speelde altijd een spelletje op de NDS.

Ik neem aan dat je zelf al deze dingen niet zal doen, dus jezelf een ritme aanleren is dan niet zo moeilijk. Tiz wel opofferingen maken. Niet meer laat opblijven in de weekende. Iedere dag er weer optijd uit, geen uitzonderingen.
Ik weet dat het werkt.

Sccs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kort en bondig: Nee, je hebt geen slaapprobleem.

Je hebt een slaapprobleem op het moment dat je overdag last hebt van vermoeidheid als gevolg van te weinig slaap in de nacht. Wanneer jij jezelf overdag goed uitgerust voelt kun je dus niet spreken van een slaapprobleem.

Het slaappatroon van mensen verschilt onderling en dit geldt ook voor het inslapen: sommige mensen kunnen niet slapen zonder TV, anderen willen dat het volledig donker en stil is in de kamer en weer andere mensen slapen het liefst met muziek óf hebben überhaupt moeite om in te kunnen slapen.

Niets om je zorgen over te maken dus! Maar mocht je last krijgen van vermoeidheid overdag als gevolg van het slechte inslapen is het natuurlijk wel verstandig om even langs je huisarts te gaan.

Slaap lekker!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor ! Geen probleem, ik slaap ook meestal na 3drie kwartier of soms wel na een uurtje. Max na anderhalf uur val in slaap...