Hoe houd je je zenuwen onder bedwang?

Ik wordt altijd heel snel zenuwachtig en dan ga ik trillen en wordt ik helemaal gek. Ook als ik iets leuks ga mee maken en ik heb er heel veel zin in wordt ik snel zenuwachtig. Nu ga ik binnenkort me idool ontmoeten, doet er niet zoveel toe wie, maar dan ga ik trillen en dan schaam ik me nogal! En er is natuurlijk geen reden voor om zenuwachtig te zijn als je je idool gaat ontmoeten, want dat is alleen maar leuk, maarja .. iemand tips?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Er zijn nogal wat eenvoudige middeltjes om jezelf in relax-toestand te brengen.
Ik ga ze uiteraard niet allemaal opsommen.

Oefening om het trillen onder controle te krijgen:
Let eens goed op hoe je doorgaans ademt.
Het zou me niet verbazen dat jij oppervlakkig ademhaalt.
Doe meermaals per dag de moeite om langzaam en diep in te ademen en ook langzaam en lang weer uit te ademen.
Je zal merken dat jouw aandacht naar het ademhalen zelf gaat en dat alleen is al een factor die jouw gedachten afleiden van het trillen.
Door deze diepe ademhaling krijgen jouw spieren-, zenuw- en andere lichaamscellen meer zuurstof en ook meer flexibiliteit. Je zal ook merken dat je hierdoor gaat Glimlachen en dat op zich is ook een goeie zaak omdat je dan het soort hormonen activeert die jou rustiger en zelfzekerder stemmen.
Deze oefening helpt dus tegelijk ook op vlak van jouw zenuwachtigheid.

Extra Oefening om jouw zenuwachtigheid onder controle te krijgen:
Glimlach heel Bewust en hou jouw adem minimum een halve minuut in. Of tenminste extra lang, als een halve minuut aanvankelijk te lang blijkt te zijn.
Tijdens de ademstop vertraag jij de energie-toevoer naar de hersendelen en lichaamscellen die verantwoordelijk zijn voor jouw zenuwachtigheid en de Glimlach zorgt tegelijkertijd voor het soort hormonen die jouw zelfzekerheid aanwakkeren.

Het zijn hele eenvoudige truukjes doch ook idolen maken hier backstage én On Stage gebruik van want... ook zij hebben, veel vaker dan jij kan vermoeden, last van de verschijnselen die jij hier beschrijft.

Blijf aan Jouw tempo dus Bewust situaties opzoeken die jou 'dwingen' om Jouw Comfortzone te vergroten. Je zal merken dat het elke keer makkelijker lukt om enerzijds opgewonden van enthousiasme te kunnen zijn en anderzijds toch heel relax en zelfzeker te blijven in eender welke situatie, in eender welk gezelschap.

Ik wens het jou alvast toe en Geniet nu maar van het vooruitzicht om Jouw idool te ontmoeten!

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanks!

Andere antwoorden (7)

Door je warm te maken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De enige echte oplossing is nog meer dingen doen waar je ontzettend zenuwachtig van word.

Als je dagelijks met die dingen te maken krijgt zul je uiteindelijk niet meer zenuwachtig zijn.
Je bent meer gewend om met dat soort situaties om te gaan.
En het zal denk ik echt helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze kan toch moeilijk elke dag een idool bezoeken
Het is iet abnormaal om van 'de leuke dingen' ook zenuwachtig te worden.
Ik neem je vraag erg serieus en ervaar nog zenuwaanvallen bij grote maar vooral kleine gebeurtenissen. Maar goed; ik wil alleen maar aangeven dat ik het een beetje herken.
Meid, ik zou zeggen: laat het over je heenkomen. Laat het gebeuren. Ga hier aub niet de leuke dingen uit je leven verbannen. Mits je dit vol kan houden natuurlijk.
Nu komt het cliché antwoord. Doch waar. Zoek (therapeutische) hulp. Maar dit duurt in de regel best lang. Wachtlijst+therapie. Probeer intussen de leuke dinen niet te vermijn.
Ik hoop dat je de dag van je leven hebt met je idool.
Have fun!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze staat te trillen en wordt helemaal gek. Haar eigen woorden!
Zeker is het niet erg om zenuwen te hebben, maar dit kan overlopen in paniekreacties. Ik wil in iedere geval mijn kennis delen om haar hiervoor te behoeden. Een huisarts of iemand dergelijks ziet het verschil en kan adequaat handelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap dat je dit kan denken, maar ik vind het zelf ook een beetje overdreven. Met helemaal gek worden bedoel ik dat ik heel hyper en zo wordt. Ik vraag alleen tips omdat ik het vervelend vind, en me er een beetje voor schaam als ik straks zo zit te trillen, that's all :)
wat ontspannende thee drinken. evt een valeriaan druppeltje en goed blijven ademen. ook zorgen dat je mond niet droog is door bv een dropje oid .een paar keer flink door je neus inademen en door je mond weer uit! fijne dag met je idool !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vervelend, maar herkenbaar. Al moet ik zeggen dat het in de loop der jaren vanzelf minder gaat worden. Maar nog wat tips: concentreer je op je ademhaling (rustig inademen door je neus en uitademen door je mond). En verder helpt het eten van een banaan vlak van te voren ook rustgevend.
Succes en vetl plezier bij je idool.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem een paar druppeltjes Bach bloesem, gebruiken jongeren ook wel eens met examens.
Dit ontspant, maar beinvloed verder niks.
Verkrijgbaar bij Kruidvat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een olie die ervoor zorgt dat je ontspand ? dat is toch allemaal lariekoek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien kun je even op volgende site kijken voordat je kommentaar geef:
http://www.bachbloesemadvies.nl/bach-bloesem-kinderen/examenstress.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry hoot, kommentaar moet natuurlijk met een c zijn.
commentaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is midden in de nacht, want ik barst van de slaap:
volgende fout:
hoot is: hoor.
Nu duik ik mijn bed voor er nog meer fouten op GV komen
:-))
Sporten
Een wandeling maken
Een ontspanning oefening
Ademhalingsoefening
Zo zijn er bij Drogist een aantal zenuw remmende en ontspannende middelen verkrijgbaar
Blijf positief,
Bedenk wat het ergste is wat er kan gebeuren
Drink genoeg water
Pieker niet
slaap voldoende
Geen bloeddruk verhogende middelen
Afleiding
Douche of bad
Frisse lucht
Focus je op je kunnen
Verwen jezelf

Dit kwam ik tegen