Hoe vaak mag hetzelfde orgaan getransplanteerd worden in een volgend lichaam?

Dus bijv. Jan gaat dood, en Piet krijgt zijn hart vanwege hartproblemen. Piet leeft nog vele jaren met een nieuw gezond hart en overlijd uiteindelijk aan iets anders. Kees heeft een nieuw hart nodig, komt Kees in aanmerking voor het hart van Piet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

hele goede vraag overigens.
ik weet bijna zeker maar 1 keer. ben er niet totaal 100% zeker van. maar laat ik een poging wagen.

Organen hebben constant zuurstofrijk bloed nodig om geschikt te blijven voor transplantatie.

Voor donatie van organen is een intacte bloedcirculatie bijna altijd vereist. Daarom is orgaandonatie alleen mogelijk als de donor overleden is op de Intensive Care-afdeling (IC) van een ziekenhuis. De donor is hersendood en blijft kunstmatig beademd tot het moment van donatie. Na donatie zijn organen beperkt "houdbaar". De ontvanger moet onmiddellijk na het beschikbaar komen van de organen worden geselecteerd. Alleen bij non-heartbeating donatie is een intacte bloedcirculatie niet noodzakelijk.

je lichaam inclusief organen worden ouder. een nier/ hart is er niet voor gemaakt om oneindig te worden gebruikt.

er zijn veel eisen voor de organen. zoals je hier boven staat. de omstandigheden moeten gunstig zijn.
Slechts 1 op de 10.000 mensen die met Ja registreert staat, overlijdt onder de juiste omstandigheden om organen te kunnen doneren.

dan heb je natuurlijk die ene uitzondering.
persoon 1 (origineel) overlijdt op 25 jarige leeftijd.
persoon 2 (1ste donar) krijg orgaana op 22 jarige leeftijd.
deze persoon overlijd op 42 jarige leeftijd.

orgaan heeft dus 45 jaar erop zitten. dus nog lang niet opgebrand.

persoon 3 (2de donar) zou dus 45 tot 70 nog een orgaan kunnen krijgen, mits alles goed gaat.

Voor orgaandonatie moet de donor voldoen aan bepaalde criteria. Zo moet de leeftijd geschikt zijn. Bij het pancreas geldt bijvoorbeeld de maximale leeftijd van 75 jaar, voor de longen is dit 5 tot ongeveer 60 jaar. Daarnaast bestaan er algemene en orgaanspecifieke contra-indicaties, zoals een onbekende doodsoorzaak, actieve infectieziekten en diabetes mellitus type I bij het pancreas.

er zijn dus wel leeftijd aan verbonden.

•De donor heeft geen nierziekte of ziekte waardoor de nierfunctie in de toekomst kan verslechteren, bijvoorbeeld suikerziekte of een sterk verhoogde bloeddruk.

als je een nier heb gekregen dan heb je een nierziekte. dus dat zou je technisch gezien ongeschikt maken.

+ dat zo gedoneerde orgaan al heel wat te voorduren heeft gehad en niet meer in optimale staat verkeerd.

Toegevoegd na 3 dagen:
mijn antwoord wordt te lang. zie reactie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als het orgaan gezond blijft, dus als de persoon aan een andere ziekte ofzo overlijd, dan mag het hart waarschijnlijk nog getransplanteerd worden, maar ik denk dat de kans klein is omdat de nieuwe organen ook niet meestal 'perfect' zijn en de persoon nog dood gaat door het hart, en dan kan de hart niet opnieuw gebruikt worden, maar anders denk ik dat de hart wel getransplanteerd kan worden, als hij nog in 'goed' is, dat kan ik niet zeggen want ik ben geen dokter.