Is het raar dat ik nu al aan de dood denk en er bang voor ben?

Ik ben 17

Weet jij het antwoord?

/2500

Yo het enigst wat je kan doen is accepteren dat je een keer dood ga en er niet meer aan proberen te denken. Bang zijn we eigenlijk allemaal maar het is 'dood'normaal dat we een keer dood gaan, maar op jouw leeftijd maat kan je je beter bezig houden met leuke dingen zoals je hobbys en een vriendin ofzo. Zolang je jezelf er niet bij neerleg word het alleen maar erger en word het een fobie kijk hiermee uit!!!

Dit is zeker niet raar, je mag er best eens over nadenken en meestal geeft het een bepaalde angst. Niemand die echt over die ervaring kan vertellen. Praat er ook eens over met vrienden, want echt iedereen heeft dat op die leeftijd. Het moet alleen geen obsessie voor je worden, want je komt er toch nooit achter hoe en wat het is. Op een gegeven moment ben je het weer net zo plotseling kwijt, als dat je er nu aan denkt. Je heb immers nog een heel leven voor je. Soms wordt je op jonge leeftijd al geconfronteerd met de dood, je leert er dan ook mee omgaan. Wie of wat je verliest maakt ook een heel groot verschil in je verdriet en pijn. Alleen op een gegeven moment bedenk je dat je waarschijnlijk al over "de helft", dan is het ook net of de tijd veel sneller gaat, je komt tijd tekort. Maar ook in die latere tijd loop je weer tegen dingen aan, die met de dood te maken hebben, alleen omdat je dan een heel stuk levenservaring achter de rug heb, wordt je milder. Sommige mensen accepteren gewoon wat er komen gaat, maar bij anderen zal er toch een vorm van'" angst" blijven. Zie het voor je als een grote boom. Onder aan de stam, bij het gras sta jij. Boven in de kruin valt er iemand weg. Dat verdriet merk je nog niet zo erg. Maar des te verder jij omhoog groeit, des te heftiger het verdriet als er iemand uit die kruin wegvalt. Ook daar leer je mee omgaan. Op een gegeven moment sta jij boven in die kruin. Maar als je 17 ben, moet je echt nog heel ver groeien. Dus geniet nu van je leven, doe dingen die je wilt doen, Dus schuif niet alle leuke dingen door naar later, als je oud ben, want niemand weet hoe oud hij/zij wordt. Maar blijf wel altijd verstandig, doe geen dingen die je niet kan of die gevaarlijk zijn.

Nee, je moest eens weten hoeveel kleuters zelfs al uitspraken doen over doodgaan en angsten daaarover . Er is niks fout mee, je hebt er wel best geen last van natuurlijk. Eventueel kan je er zelfs eens écht op doordenken als je in de mood bent en de vraag specifiêren: bijvoorbeeld...ik ben bang voor de dood omdat ik bang ben om aan een vreselijke ziekte te sterven die veel lijden vraagt, of ...ik ben bang om te sterven omdat ik niet alleen de overgang wil maken van leven naar dood: als je weet 'wat' je bang maakt kan er iemand jouw ook een antwoord op geven. Je kan er dus eens goed mee bezig zijn met die vraag en stel er dan een vraag over bijvoorbeeld op deze site en je gaat verrast zijn naar de antwoorden die eventueel je angst gaan 'plaatsen' of zelfs je angst gaan wegnemen. Je kan ook gewoon de vragen even overlopen in je hoofd als je in bed ligt ....en dan laat je het daarna los . In de loop van de komende dagen komen er spontaan antwoorden in je hoofd op de vragen die je je eerder stelde. Met bang zijn voor de dood is niks fout mee..wie daarentegen zichzelf wil doden moet wel iemand zoeken om mee te spreken, want dat is wél verontrustend.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100