Waar worden extreem dikke mensen gecremeerd?

Misschien een rare vraag....Maar ik had een overbuurvrouw die erg dik was. Zo dik dat ze op het laatst niet meer door de deur pastte en dus altijd binnenbleef. En na haar dood door de brandweer snachts uit huis is gehaald via het raam aan de achterkant. Een andere manier was niet mogelijk.

Bij de crematie zagen we dat de kist waarin ze lag ruim 2,5 keer zo breed was als een normale kist. Logisch natuurlijk.
Maar kan zo'n groot lichaam gecremeerd worden in een gewoon crematorium?

En zo nee, waar wordt het dan gedaan? Iemand kwam met het idee dat ze naar een crematorium voor paarden zou kunnen zijn gegaan....zou dat kunnen? Gebeurt dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Een crematie zit er steeds vaker niet in voor extreem dikke mensen. De famlieleden zien lijdzaam toe hoe hun geliefde overledene(n) toch begraven wordt. De doodskist is vaak te groot waardoor hij niet door het deurtje van de oven past.

Vaak is een ander uitvaartcentrum met een grotere oven voldoende. In de meest extreme gevallen is een crematie niet mogelijk. “Onder deze gevallen verstaan we mensen die met een hijskraan uit huis getild moeten worden”, vertelt Rentema. Er zit niets anders op dan deze dikkerds te begraven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je dat de afscheidsdienst in een crematorium was, en ik er gewoon vanuit ging dat ze gecremeerd werd?
Het zou best kunnen dat ze uiteindelijk is begraven. Zij viel ook onder de categorie ' mensen die met een hijskraan uit huis getild moeten worden' Dit is ook gebeurd door de brandweer.
Dankje!

Andere antwoorden (1)

Er zijn crematoria met grotere ovens. Voorzover ik weet zijn dat er twee in Nederland.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke gelukkig, want in een paardencrematorium vind ik toch erg respectloos...
Dankje!