Een kamer van 37 graden is snikheet, maar ons lichaamstemperatuur is aangenaam?Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Je lijf is een machine die voedsel en zuurstof omzet in ondermeer beweging. Daarbij komt veel warmte vrij. Vandaar dat we normaal gesproken rond de 37 graden Celsius zijn. Om oververhitting te voorkomen, moeten we warmte afgeven aan de lucht. Dat gebeurt het meest efficiënt als de omgevenstemperatuur een graad of 20 is. Is het warmer, dan moet het lichaam zweten om koel genoeg te blijven. En is het kouder, dan koelen we zonder kleding te snel af. Vanaf een graad of 30 is de afgifte van lichaamswarmte zo moeilijk, dat we het onaangenaam warm beginnen te vinden.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
thnks..!

Andere antwoorden (4)

Omdat je in een kamer van die temperatuur je warmte niet kwijt kan. Onze kerntemperatuur is dan wel 37 graden, maar onze huid is vele malen koeler, en staat voortdurend warmte af aan de omgeving. En van die kerntemperatuur merk je eigenlijk niks. Plas voor de grap onder de douche maar eens langs je benen (scheelt weer een keer doortrekken van het toilet ook ;-D) ; da's echt geen aangenaam temperatuurtje !

Doordat we warmbloedige wezens zijn, komt er bij alles wat we doen door de gebruikte energie warmte vrij, en die warmte moeten we steeds kwijt aan de omgeving. In een te hete en vooral ook te vochtige omgeving gaat dat niet lukken, en kun je zelfs heel erg ziek worden, zoniet doodgaan. Vooral je hersens moeten voortdurend goed gekoeld worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of iets warm of koud is meet je met je lichaam. Je lichaam is je ijkpunt.

Voor je lichaam geldt alleen maar: koelt het niet te veel af, of kan het eventuele extra warmte goed kwijt.

Warmtestroming gebeurt alleen met een verschil in warmte.
In een kamer van 37graden is deze exact gelijk aan je lichaamstemperatuur. Je koelt niet af, maar je warmte kan je ook niet kwijt (er is immers geen verschil in temperatuur, dus geen warmtestroming).

Dus innerlijk voelt het te warm omdat je zelf wel hitte produceert die via je lichaam eruit moet kunnen gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat je niet anders gewend bent... daarom valt het je niet op... op het moment dat je lichaamstemperatuur ook maar een graadje stijgt, heb je het meteen door... dan voel je je warm en misschien zelfs wel koortsig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Huidtemperatuur is rond de 20° of net iets erboven... Dat is heel wat anders dan de 37° innelijke temperatuur...

Toen ik in India woonde kwam het wel eens voor de de buitentemperatuur meer dan 37° was en dus ook je huidtemperatuur en als je dan gaat rijden in een Rickshaw, dan leg je het dus werkelijk af, je kunt eraan bezwijken tijdelijk of permanent als ongetrainde koude westerling...

Dus 37° huidtemperatuur is zeer hinderlijk... en een omgevingstemperatuur van 37° ook al...