Een hartruis is een geluid dat ontstaat bij het stromen van het bloed door het hart. Bij het passeren van bijvoorbeeld de hartkleppen is er door het krachtig stromen van het bloed naast het kloppen ook een ruis te horen.

Als je echter een gaatje in je hart hebt, bijvoorbeeld in de wand tussen de boezems of de kamers, kan het bloed ook daar doorheen stromen. Dan hoor je ook een ruis bij het luisteren met een stethoscoop. Pasgeboren baby's hebben nog een opening tussen de hartkamers, en ook bij hen is er dus een ruis te horen. Een ruis kan dus duiden op beschadigingen in het hart, en daarmee gevaarlijk zijn, maar het hoeft niet per se een risico te zijn.

Hoe dan ook, als dit betrekking heeft op jezelf, en als je het niet vertrouwt, moet je naar de dokter gaan en niet op advies van het internet afgaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een hartruis, geruis of souffle aan het hart (souffle au coeur) is een geluid, dat een arts door onderzoek met zijn stethoscoop aan het hart kan waarnemen. Een geruis berust dikwijls op turbulente stroming van het bloed, en is dan afwijkend.
Het wordt veroorzaakt door het snel en krachtig stromen van het bloed door een normale doorgang (hartklep) of abnormale doorgang in het hart.

Of het gevaarlijk is, daarvoor moet eerst
onderzocht worden wat de oorzaak is.

* Onschuldig geruis: bij gezonde kinderen kan een geruisje voorkomen dat geen betekenis heeft.

* Wanneer het hart extra veel moet pompen: bloedarmoede, koorts enzvoorts

* andere, al dan niet aangeboren hartafwijkingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartruis is een (ongewoon) geluid dat het hart maakt op bijvoorbeeld een plaats waar het bloed harder stroomt dan anders. Een arts kan dit horen bij luisteren naar het hart.

Voor een hartruis kunnen vele oorzaken zijn. Een arts kan vaak al horen aan de verdere geluiden van het hart, de luidheid van de ruis en aan de plaats op het hart waar de ruis vooral zit, wat een mogelijke oorzaak kan zijn. Uitsluitsel krijg je echter pas door bijv. het maken van een hartecho. Het kan ontstaan doordat één van de kleppen van het hart niet helemaal goed sluit, doordat er een gaatje zit tussen de kamers, maar het kan ook gaan om een 'functionele' ruis, waarbij er dus geen afwijkingen zijn aan het hart. Vooral bij baby's en erg dunne mensen komt het wat vaker voor dat er een ruis te horen is aan een verder gezond hart.

De oorzaak kan dus ernstig zijn, maar kan ook vrij onschuldig zijn, of zelfs helemaal niets betekenen.