Kan je schaamte als een geestelijke ziekte beschouwen?

Toegevoegd na 1 dag:
Nadat ik alle antwoorden en reacties heb laten bezinken kan ik niet anders concluderen dat het per persoon verschillend is met de omgang van zijn schaamte en in hoever je zelf er iets aan kan of wil doen.

Maar als je al jaren met dezelfde schaamte loopt en je kan of durf er met niemand over te praten is het geestelijk te diep in je gedrongen.

Of het dan een ziekte is of niet.... Het is lastig ermee te leven.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Nee, waarom? Schaamte is een emotie, net als angst, of blijdschap. Daar is niets mis mee. Het heeft nog een functie ook: iemand die zich schaamt voor een misdaad, zal minder snel opnieuw de fout ingaan.

Sociologisch gezien is schaamte de geëxternaliseerde variant van schuld, en grotendeels cultureel bepaald. In onze westerse cultuur is vooral schuld de 'corrigerende' emotie, in veel oosterse landen is dat schaamte. Waar schuld vooral bij jezelf ligt, heeft schaamte te maken met culturele waarden en normen.

Nu kan natuurlijk elke emotie ontsporen, en uiteraard kan schaamte onderdeel zijn van een stoornis of ziekte. Zo kan excessieve angst onderdeel zijn van een angststoornis, en excessieve blijdschap van een stemmingsstoornis. Extreme schaamte kan duiden op sociale angst, en ook bij een depressie kunnen schuld en schaamte een steeds terugkerend thema zijn in het denken. Maar schaamte op zich is geen ziekte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 voor het antwoord en om de belachelijke min te compenseren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Prima antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeg me net af waar die min voor was. Als ik feiten mis heb, of dingen verkeerd interpreteer, heb ik graag dat iemand dat even meldt. Dan kan ik m'n 'huiswerk overdoen', en breid ik m'n kennis weer uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach ja, dit gebeurt zeer vaak op GV.... 't is jammer en een gemiste kans als mensen niet motiveren, als ze je antwoord niet waardevol vinden. Maar: je bent niet de enige ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zag het net ja ;-). Als ik een aantoonbaar onjuist antwoord geef, heb ik liever dat iemand dat corrigeert of aanvult, omdat ik anders de vraagsteller ongewild van de wal in sloot zou kunnen helpen. Dan mogen daar ook rustig minnen voor gegeven worden. Maar minnen uit het niets maken me wel heel nieuwsgierig naar de achtergrond ervan..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal met je eens!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vanwege het uitblijven van een reactie zal ik maar een poging doen (herstel me als ik het verkeerd zie, ik poog enkel wat mee te denken) sommigen zien vind schaamte absoluut niet als een psychische ziekte maar als een eigenschap van jouw eigen karakter. Net als veel of weinig praten eigenlijk. van een psychische ziekte kan jezelf of anderen last hebben, en dan heb je hulp nodig om te 'genezen'.
een schaamtegevoel is iets waar alleen jijzelf mee aan de slag kan gaan,wat dus door jouw karakter wordt gevormd. ....aldus mijn nederige poging. dat er een link, verband of raakvlak tussen een psychische aandoening en simpel gevoel van schaamte kan zitten is helaas niet voor iedereen helder, waardoor het kan blijken dat er een duidelijke scheidingslijn zit tussen een gevoel van schaamte, een een dergelijke ziekte (ofwel aandoening)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik las net je verdere toevoeging, en begrijp dat je erge last hebt van een bepaalde schaamte. Dat maakt de vraag wel iets anders dan of je schaamte (als emotie) als ziekte kunt beschouwen. Wanneer je een bepaalde schaamte hebt die je echt hindert, waar je met niemand over kunt praten, en die je leven negatief beïnvloed, dan is dat een voorbeeld van wat ik eerder beschreef als een 'ontspoorde emotie'. Schaamte omdat je per ongeluk een domme opmerking maakt is geen ziekte, dat is iets wat hoort bij het dagelijks leven. Maar wanneer het jarenlang een thema is in je denken, en je van deze specifieke schaamte lást hebt, en zelfs zo erg dat je je afvraagt of je kunt spreken van een psychische stoornis.. dát is iets anders. In dat geval zou ik absoluut aanraden om hulp te zoeken, afhankelijk van het probleem een vriend of vriendin in vertrouwen te nemen, je huisarts om advies te vragen, of eventueel psychische hulp zoeken. Het hangt natuurlijk af van de situatie en van de aanleiding van deze schaamte: misschien valt er al een enorme last weg als je maar met iemand kunt praten hierover, en misschien is er meer aan de hand en is een psychologische behandeling of begeleiding nodig, of van alles hier tussenin. Maar echt LAST hebben van overmatige schaamte, en hieronder lijden, dat is niet hetzelfde als de normale, gezonde schaamte.

Andere antwoorden (6)

Nee, zeker niet.

In heel veel gevallen is schaamte een heel adequaat gevoel namelijk.

Als jij iets doet wat je niet had horen te doen,
dan is het heel normaal en heel logisch dat je je
daarvoor vreselijk gaat zitten te schamen.

Als je het hebt over extreme schaamte voor bijvoorbeeld iets van je lichaam, dan is dat een ander geval.
Maar dan nog is die schaamte niet een ziekte.

Jouw problemen met het probleem en de manier waarop je daar mee om gaat kunnen wel ziekelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens die scriptie in een bepaalde zin wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook wel eens een scriptie geschreven...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tsja als je zo gaat beginnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat bedoel je met 'zo' gaat beginnen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat een willekeurige bron die ik geef per direct wordt afgekeurd omdat het "maar" een scriptie is. In het kuddegedrag in mijn achterhoofd verwijder ik mijn antwoord is dergelijke gevallen liever, aangezien het bijna nooit bij 1 - blijft, en mijn antwoordwaardering ook belangrijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb nergens iets gelezen over een scriptie. misschien is de inhoud hiervan onduidelijk voor meerdere mensen en snappen we de bron dus niet (en vandaar de reactie waaruit je ook op zou kunnen maken dat het woord scriptie niets zegt over de inhoud ervan?) zie persoonlijk geen afwijzing, maar dat kan natuurlijk aan mij liggen (krijg vaker iets niet mee, dus het zou me niets verbazen) ;-) de keuze om je antwoord te verwijderen om minnetjes te voorkomen kan logisch zijn, maar vaak is er na uitleg ook een aantal plusjes te behalen. het kuddegedrag is zeker iets wat ik ook herken (maar heb er zelf sch##t aan ook al is het een minnenkanon van heb ik jou daar) maar goed, mijn interesse naar het bewuste script is gewekt, misschien dat je er alsnog meer info over kan geven? (hoeft niet natuurlijk)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zal de link plaatsen, als ik deze nog kan vinden. Echter ben ik bekend met deze trant (kuddevolk) en zie ik deze vaak. Vind het zonde. Blijkbaar vindt stippel "een" scriptie niet meteen goed. Ik weet niet of de betreffende scriptie door stippel is bekeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://essay.utwente.nl/58768/1/scriptie_M_Engelbarts.pdf
ligt eraan, als je je schaamt na een blunder is het normaal.

maar als het schaamtegevoel zo groot is en het je gaat beperken in je doen kunnen het sociaal fobische symptomen kunnen worden en zou je in sommige gevallen kunnen spreken van een geestelijke stoornis (ziekte)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2-1 op in de vaart der volkeren ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha :) thanx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zal even kijken, en zal niet boos worden ;-)
Schaamtegevoelens op zich niet denk ik.
Schaamte is een gevoel, gebaseerd op gedachten die je jezelf hebt aangeleerd of die je in je vroege jeugd zijn aangeleerd.
Die gedachten/gevoelens kunnen zeer groot worden en je belemmeren goed te functioneren. Als ze gepaard gaan met nog andere zaken en fobisch worden/zijn, dan zou je kunnen spreken van een geestelijke stoornis.
Maar ik denk, dat het dan een combinatie betreft, niet schaamtegevoelens op zich.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ploes 1 om die vreemde min (die ook hier niet opvalt, huhum) te compenseren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Achossie, is het ongemotiveerde minkukeltje weer bezig????
Dank Euc!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja blijkbaar wel, maar het valt gelukkig niet op (oh, dat had ik al gezegd) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oooooooooow kreueueueueunnnn.... Euc: ik heb er al 2!!!
Volgens mij heb ik een heeeeeel waardeloos antwoord gegeven...maar ja, zolang ik niet weet waarom laat ik um mooi staan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha het kan ook zijn dat mensen het verkeerd intrepeteren, weleens aan die optie gedacht? maareh, ga het nu niet zo zwart wit zien als die 'schaamte' en 'ziekte' toestand aub. je hebt dan wel 2 minnetjes, maar er staan toevallig wel 3 plusjes!
;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oja, ik schaam me dood ;-)))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
...hmmm.....
#krabbel op het hoofd#
...overduidelijk een verschijnseltje van het een of ander, maar welke zo het zijn? (euca pakt het DSM boekje uit haar tas) #pingggg.... verschijnt spontaan een spaarlamp boven het hoofd# Eureka!! na grondig onderzoek uit je ander reacties en antwoorden hier op GV blijkt, dankzij het classificatiesysteem van psychische afwijkingen uit mijn zakpocket, dat je overduidelijk geclassificeerd kan worden én overduidelijk valt onder de volgende noemer: 'prettig gestoord, met de comorbiditeit (prettige) droge humor'
kortom, een zeer ernstig 'geval' ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uh..... Eureka moet Euca zijn hoor....effe met je zwabbertje de "rek" eruit zwabberen...oja, en de c terugfrotten ;-)))) Mmmmmmmmmm...... volgens DE deskundige staat in haar zakpocket op blz.649 3/4 +1/2, geheeeeeeel andere dingen over mij haaaaaaaaahaahhahahhahaa (=spontane lach). Zou er nog iets aan te doen zijn ProfEuc? Ik vrees een gevalletje kliko.... snik.... :-)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel!
Ik vind schaamte absoluut niet een psychische ziekte.
Maar een eigenschap van jouw eigen karakter.
Net als veel of weinig praten.
Open of gesloten karakter.
Een durfal al of afwachtend zijn.

Een psychische ziekte vind ik meer iets waar je zelf of andere last van hebben,waar je hulp bij nodig hebt om er mee om te gaan of van genezen.
Een schaamtegevoel is iets waar alleen jijzelf mee aan de slag kan gaan,wat dus door jouw karakter wordt gevormd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, je kunt schaamte zeker niet als een geestelijke ziekte aanmerken..

Schaamte is namelijk een teken van beschaving van de mens..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen schaamte hoort bij het gedrag van een mens, alleen de ene mens maakt er meer en in heviger mate gebruik van dan de ander. De ene persoon gebruikt het ook beter dan de andere.

Je hebt echter gezonde en minder gezonde schaamte.
Gezonde schaamte is als je betrapt wordt op het stelen van iemand anders zijn eigendom, of een scheet laten in een restaurant....

Minder gezonde schaamte wat vaak voorkomt bij geestelijke ziekten is bijvoorbeeld schamen voor je lichaam of schamen om iets te zeggen of schamen voor een compliment wat ontstaat door een gebrek aan zelfvertrouwen en een overmaat aan minderwaardigheidscomplex, wat op hun beurt ook niet per definitie een geestelijke ziekte is maar wat vaak een van de vele klachten is die bij een aandoening horen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 .....scheet laten in een restaurant ;-) ik denk dat je idd niet uit kan gaan van 1 vorm of mate van schaamte. je kan blozen en iets genant vinden, maar je kan ook situaties steevast ontwijken uit schaamte en dan kan het wel degelijk een probleem gaan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, ja, het kan, ik heb een zwager die zich nergens voor schaamt, hier ook niet voor......ik incl. de rest van de familie echter wel, maar ja, boer he? haha