Ik zit met een moeilijk dilemma,een zeer goede vriend,hulpverlener verslavingszorg.Gebruikt zelf cocaine. wat moet ik doen? Melden of wat. groeten har

mijn zeer goede vriend, gebruikt met enige regelmaat, cocaine.Ik maak me zorgen om hem en ook vanwege zijn baan. Ik vraag me af of de gerenommeerde kliniek inzake, dit niet merkt,of hun personeel niet testen. Ik weet niet wat te doen, ben bang om anoniem te bellen, maar weet dat dit ten koste gaat van hemzelf of clienten van deze kliniek.
Graag jullie advies of raad in deze, vriendelijke groet Harold

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Ik zou wel tegen die vriend zeggen dat je niet blij bent met deze situatie en dat je je zorgen maakt. Zeg gerust je mening tegenover die vriend. Gewoon doen, dan ben je in ieder geval eerlijk tegen hem.

Maar ik zou het nooit melden aan de zorginstantie waar hij werkt. Dat is hun zaak, hun verantwoording en hun probleem, niet de jouwe.
In principe is ook het probleem van die vriend. Zijn eigen verantwoording. Niet van jou. Blijf erbuiten, altijd het verstandigste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moeilijke zaak, ik denk eigenlijk dat je hem er op aan zou moeten spreken. Hoe vaak gebruikt hij? Als het eens in de maand is dan valt het nog mee en kan hij misschien zelf ook stoppen.

Eigenlijk moet je het hem vragen, anders kan je misschien zeggen dat je gaat bellen en kijken hoe hij reageert. Zegt hij dat hij zal stoppen dan kan je hem een kans geven, wil hij niet stoppen of in ieder geval sterk minderen dan lijkt het me wijs om te bellen. Het kan zijn dat hij liegt dat hij stopt, let er dan op of hij heel erg vol van zichzelf is op bepaalde momenten, dat is één van de tekenen. Ook kan je letten op grote pupillen.

Of hij het nou weet of niet, een verslaving is wel het laatste wat hij kan gebruiken. Je hebt hem dan wel geholpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Harold.

Hier kunnen we geen klinklaar antwoord opgeven, dat is iets dat jij geheel zelf uit moet maken.

Ik weet dat dit een enorm dilemma voor jou kan zijn en het is dan ook geheel aan jou om een beslissing te nemen.

Als eerste is van belang of jij met je vriend hierover kunt spreken en al ooit gesproken hebt, zo ja, dan kent hij jou dilemma en vind ik persoonlijk dat hij ook rekening dient te houden met jou en zelf op zoek te gaan naar hulp, doet hij dit niet dan heeft hij een enorm probleem.

Jij kunt dan twee dingen doen:

1 zijn gebruik accepteren en zwijgzaam toe zien hoe hij zich in de vernieling helpt.

2 Jou vriendschap op het spel zetten en trachten om hem te helpen.
Maak dan aan hem duidelijk dat als hij niet vrijwillig de stap zet jij je verplicht voelt om voor hem hulp in te schakelen, wees dan een vriend uit duizenden en maak waar wat je zegt.

Ik heb liever een levende vriend die mij niet wil kennen dan een dooie vriend onder de grond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou een anonieme brief schrijven
natuurlijk wel met de computer
want eigenlijk is het schandalig dat iemand in de verslavingszorg zelf gebruikt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klikspaan. Fijne vriend ben jij dan. Denk je dat hij daarmee geholpen is? Er zijn nog zoveel stappen voor te zetten.
Mocht je een min krijgen dan is die niet van mij, ik doe daar niet aan.
Maar een vriend als jij hoef ik ook niet