Is het nodig om een bewindvoerder aan te stellen voor iemand met dementie, als er nog een echtgenoot is die de financiën kan beheren?

De dementerende man zit in een verpleeghuis, heeft een BOPZ. De echtgenote wil verhuizen om dichterbij haar man te wonen. Kan zij zelf het huis verkopen, of moet er in dit geval bewindvoering geregeld zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Het kan administratief wel een stuk makkelijker zijn. De dementerende kan zelf (ik weet niet in welk stadium deze zich bevind) op een gegeven moment geen goede beslissingen meer nemen voor zichzelf.
Vooral op het gebied van pensioenen, verzekeringen, zorgadministratie en ook het huis is het raadzaam om een bewindvoerder aan te stellen.
Dit mogen er ook twee zijn. Dit zou bijvoorbeeld de echtgenoot kunnen zijn, samen met een familielid (zoon of broer oid.)
Op het moment dat zij de bewindvoerder zijn zijn zij gemachtigd om handtekeningen te zetten voor de onder bewind gestelde, en kunnen makkelijker controle hebben over de lopende zaken aangaande de patiënt.

deze onder bewindstelling gaat via het kantongerecht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Is afhankelijk van de staat van huwelijk.

Zijn de personen in gemeenschap van goederen gehuwd mag de vrouw de gehele financiële zijde van het huwelijk voor haar rekening nemen, de verkoop van het huis daarbij inbegrepen.

Is er sprake van een huwelijk met huwelijksvoorwaarde dan dienen de belangen van de man vertegenwoordigd te worden door een bewindvoerder die zijn belangen behartigd.