Is het normaal dat mijn handen vaak zweten?

Ik heb vaak zwetende handen, ook als ik niemand vast houd. Als ik iets zwarts oppak zie ik al meteen mijn hand 'afdruk'. Ik zit nu in een ruimte waar het een normale temperatuur is, ik denk zo'n 22 graden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Het kan zijn dat je gevoelig bent voor warmte of dat je last hebt van een bepaalde spanning. Beiden kunnen kleffe handjes geven. Je kunt eens proberen om een flesje odorex vloeistof te kopen tegen transpiratie die normaal voor gebruik in de oksel is en dit in jouw handpalm in te deppen. Kijkk in ieder geval voor jezelf of er een onderliggende reden is. Daaraan werken is veel efficienter.
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Heel normaal. Heb dit zelf ook vaak (gehad). Het lijkt de laatste tijd minder te zijn, maar mijn omgeving is niet echt verandert o.i.d.

Kan best zijn dat het met je hormonen heeft te maken. Indien je in de puberteit komt, komen er wel meer van dit soort "rare" dingen voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben nu 16 dus ik zit al langer in de puberteit. Ik heb hier nooit zo op gelet dus ik weet ook niet of ik het al langer heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed mogelijk. Ik merkte het ook niet echt, geen idee of het nu eigenlijk weg is, let er totaal niet meer op. Hoe dan ook is er niets raars aan. Waarschijnlijk is het ook wisselend, dus niet de hele dag door?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik nu op mijn stageplek zit heb ik er de heletijd 'last' van..
'Iedereen transpireert, het is één van onze belangrijkste afkoelsystemen. Over ons hele lichaam hebben we zo'n 2 tot 5 miljoen zweetklieren, die elke dag 600 tot 900 ml bij elkaar zweten. Mochten we dat niet doen, dan zou ons bloed op de duur gaan koken en onze hersenen verschroeien. Wie hyperhidrosis heeft produceert echter veel meer zweet dan nodig om zijn of haar temperatuur te regelen. De aandoening wordt veroorzaakt door de hyperactiviteit van een bepaalde soort zweetklieren die direct op onze huid uitkomen. Waarom ze zo overactief zijn, is een raadsel. Vroeger dachten artsen dat bij overmatig zweten vooral psychische factoren een rol spelen, maar die theorie bleek niet te kloppen. Hoewel de precieze oorzaak nog niet bekend is, staat inmiddels vast dat het om een puur lichamelijke aandoening gaat. Mogelijk is het een kwestie van erfelijkheid: ongeveer een derde tot de helft van de mensen met hyperhidrosis heeft een familielid met hetzelfde probleem.'

'Artsen onderscheiden twee vormen van hyperhidrosis: de primaire en de secundaire. Primaire of gelokaliseerde hyperhidrosis komt het vaakst voor en staat voor overmatig zweten op één plek, bijvoorbeeld aan handen, voeten of oksels. Bij secundaire of gegeneraliseerde hyperhidrosis zijn àlle zweetklieren overmatig actief. Meestal ligt de oorzaak bij een onderliggend probleem, bijvoorbeeld overgewicht, menopauze, een chronische infectie of een endocriene ziekte zoals diabetes. Wordt de ziekte behandeld, dan stopt het overmatig transpireren doorgaans vanzelf.'

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.goedgevoel.be/gg/nl/9/Gezondheid/article/detail/20328/2008/01/01/Ik-heb-zweethanden.dhtml