Waarom krijgen we soms aan een kant een rood heet oor en is er met het ander oor niks aan de hand?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
83.2K

Het beste antwoord

Rode oren krijg je wel eens als je bloost of als je te lang in de zon loopt. Maar ze kunnen ook op een medisch probleem wijzen, zoals een oorontsteking of huidziekten zoals psoriasis. Ook kan hun kleurtje verraden dat je last hebt van het zogenaamde rode-orensyndroom. Dat mag dan wel magisch klinken, het is het helaas niet. Je oren worden rood, maar ook warm en voelen soms pijnlijk aan. Het syndroom, dat vooral kinderen en jongvolwassen treft, kan een heel eenvoudige oorzaak hebben, zoals je oor aanraken, je nek draaien of niezen. Het wordt vaak geassocieerd met migraineachtige hoofdpijn aan dezelfde kant van het aangetaste oor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke site gootje,maar de vraag gaat over 1 rood oor en dat wordt daar niet behandeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Peter, wat ben je toch kritisch naar me de laatste tijd :-). check de laatste zin van mijn antwoord: hoofdpijn aan dezelfde kant van het aangetaste oor. Dat gaat toch duidelijk over één oor! Overigens kan de rest over zowel één als twee oren gaan. Zo kun je het ook lezen en was het ook bedoeld.

Andere antwoorden (4)

Ik weet wel dat kinderen die slaap hebben of oorpijn hebben ook een rood oor kunnen krijgen.
Het voelt dan ook vaak gloeiend aan.
Zal waarschijnlijk met de bloedtoevoer te maken hebben
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoor er welleens mensen over, maar ik heb het nooit.
Het kan duiden op een ijzertekort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel simpel een oor reageert op een prikkel... Is er aan een oor zo'n prikkel dan reageert dat oor... En het andere oor weet daar niets van... Dus die gaat gewoon door met wat die altijd deed...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben eens met mijn zoon bij een orthomoleculair specialist geweest.Meteen bij binnenkomst vroeg ze of hij soms kort geleden een banaan had gegeten.Dit was inderdaad zo.Ik vroeg hoe ze dat wist.Ze kon het zien aan zijn ene oor,die was knalrood......
Hij heeft toen lang geen bananen meer gegeten,en later heb ik er eigenlijk niet meer op gelet,maar misschien had ze gelijk en komt het daarvan ??