Wat zijn goede tips als je wilt vasten?

Wat kun je het beste doen als je wilt vasten? Hoe houd je het het beste vol en wat zijn absolute don'ts.
Alvast bedankt.

ps. het was me niet helemaal duidelijk in welke catergorie ik dit het beste plaatsen kon.

Toegevoegd na 2 dagen:
even voor de duidelijkheid, het gaat hier om vasten vanuit een bepaalde overtuiging, niet vanuit fysiek oogpunt. Sorry had ik er misschien eerder bij moeten zetten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat voor vasten bedoel je? Tussen carnaval en pasen?
Ritsuka
12 jaar geleden
Hoe lang wil je vasten? En op wat voor manier?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben je zeker dat je dat wil? Vind je het leuk om te lijden of zo?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om direct aan te nemen dat je lijdt tijdens vasten is nou ook wel weer grof. Vasten wat vroeger tussen carnaval en pasen werd gedaan was enkel geen vlees en geen snoep (tenminste zo ken ik het)
Cryofiel
12 jaar geleden
Vraagsteller heeft een enorm probleem met eten. Deze vraag is dan ook reden tot zorg - ik krijg het gevoel dat ze bezig is haar problemen nog groter te maken dan ze toch al zijn. jenesy, zoek hulp! Nu kan het nog! http://www.goeievraag.nl/vraag/jenesy.233958
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed punt.
Ritsuka
12 jaar geleden
Heel goed gezien Cryo!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat een onzin...vooral van cryo. hoezo heb ik een probleem? Of refereer je aan mij vorige vragen, want dan snap ik je zorg. Maar daar was het niet mee gerelateerd, iemand die zo stellig vanuit wetenschappelijk oogpunt naar de wereld kijkt, moet zich ervan weerhouden aannames te doen (zoals ik nu wel een aname doe ;p)
Nee ik wil vasten, omdat ik dat belangrijk vind mee te doen, om te beseffen hoe goed wij het eigenlijk hebben.

Het beste antwoord

Een goede, misschien wel de allerbeste in dit geval, is dat áls je wilt vasten, je het onder begeleiding doet.

Daarbij is vasten alleen goed als je in ieder geval een gewicht hebt dat niet onder het gezonde IBM ligt. Anders blijft er niet veel over en versterk je een eventueel slecht eetpatroon.

Verder is het niet zo fijn voor je lichaam om er in 1 klap mee te beginnen, en veel beter om het op te bouwen. Het ligt er aan hóe je vast, dat maakt verschil hoe of je op- en afbouwt. Met sapvasten doe je dat o.a. met behulp van zuurkoolsap (in natuurvoedingswinkel te koop).
Maar er zijn vele manieren.

Je moet echt oppassen dat je niet na het vasten ineens een lekkere haring gaat eten want daar kan je flink ziek van worden {zoals mijn zwager...;-)}

Als je wilt vasten om te reinigen of af te slanken, dan kan je dat beter doen met vasten waarbij je toch iets blijft eten, om je spijsvertering niet stil te leggen.

Maar eigenlijk zou iedereen die wil vasten eerst eens naar de dokter moeten gaan om te vragen of een vastenkuur voor hem/haar geschikt is want vasten doet veel met je lichaam (en geest) en dat is lang niet goed voor iedereen. Want vasten kan als een behoorlijk harde aanpak overkomen voor je lichaam en je geest.
In feite zou het dan zelfs beter zijn om een week matig en zeer gezond te eten. Dus veel groente, wat fruit en per maaltijd hooguit 1 of 2 verschillende ingredienten.
Geen vlees, geen zuivel, wel noten (een handje vol). En veel drinken, bijv: minimaal 2 liter water per dag. Natuurlijk alles biologisch en onbespoten als het om reinigen gaat.

Op die manier reinig je dus ook je lichaam zónder er een aanslag op te plegen en met behoud van de werking van je spijsvertering.
Je kan kiezen of je een zachte of harde manier prefereert, maar ik zou de zachte manier adviseren want we zijn vaak veel te hard voor onszelf en ons lichaam.

Ik adviseer dus.... wees aardig voor jezelf meis ;-)

Toegevoegd na 1 dag:
Vasten om te reinigen of af te vallen of om religieuze redenen heeft allemaal hetzelfde effect op je lichaam. Behalve als je vast als vele moslims, dan krijg je toch dagelijks voedsel binnen, binnen bepaalde tijden.

Dus verder blijven de antwoorden geldig, ondanks je toevoeging.
Kristal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry van mijn late reactie, maar ik vondt dit het bste antwoord omdat je de moeite hebt genomen om een aanvulling te maken en omdat je zoveel goede tips en adviezen had. Heel erg bedankt

Andere antwoorden (3)

Voor je begint met vasten is het goed een plan te maken.
Begin niet zomaar; vraag je af of dit het goede moment is, wat je motivatie is en of die op dit moment sterk genoeg is.
Hoewel vasten je erg goed kan doen is het niet altijd een pretje. Het is goed je dat te realiseren, tevoren, voordat je je kuur onverwacht moet afbreken wat je motivatie voor een volgende keer verkleint.

Een week of een paar dagen voordat je gaat vasten zou je er goed aan doen vast wat te minderen met eten.
De dag voordat je begint zorg je ervoor dat je darmen leeg zijn, want achtergebleven etensresten veroorzaken rotting en daarmee verontreiniging van je bloed. En dat was nu juist niet de bedoeling.
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Super site, dankje. Al gaan somiige tips wel wat ver...haha
Voorbereiding:
Bereidt je voor op de vastenperiode. Maak een goede tijdsplanning. De beste tijd om te vasten is in de lente, een natuurlijke reinigingsperiode. Begin ca. twee dagen van te voren met een puur fruitdieet. Dit geeft al een goede voorreiniging van de darmen zodat de overgang niet te abrupt is. Maak niet te veel afspraken. Het beste is om zoveel mogelijk alleen te zijn of met medevastenden zodat je elkaar kunt ondersteunen. Als je normaal gezond bent kun je gewoon door werken. Zorg dat je geestelijk in goede, positieve conditie bent.

Hoe gaat het in z'n werk?
Vasten of sapkuren is een rigoureuze reinigingsmethode. Het lichaam wordt, door de toevoer van voedingsstoffen te stoppen, in staat gesteld alle energie te richten op de reiniging en herstel (regeneratie) van zwakke, zieke organen, weefsels en cellen. Dit proces vindt plaats in fasen. Al naar gelang de duur van de vasten of sapkuur kan zo een bepaald effect bereikt worden.
Het is noodzakelijk om dagelijks minstens 1,5 à 2 liter vocht te drinken in de vorm van mineraalwater of een reinigende kruidenthee. Absoluut geen koffie, zwarte thee en alcohol!
Bij sapvasten volstaat 1 liter sap (of groentensap of fruitsap, niet op dezelfde dag door elkaar gebruiken) met daarnaast nog de 1,5 à 2 liter mineraalwater of kruidenthee.
Zorg voor voldoende beweging. Minstens een half uur per dag wandelen, zwemmen of yoga-oefeningen. Door je spieren te gebruiken wordt de lymphe rondgepompt. Juist in de lymphe worden veel afvalstoffen gedumpt die regelmatig afgevoerd moeten worden via de huid, longen, darmen en nieren.

Verder is vasten af te raden bij:
Medicijngebruik
Zwangerschap

Meer info vind je op warenatuur.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zal vast wel een reden zijn waarom vasten gedaan, wordt, daar ben ik niet helemaal mee bekend. Maar voldoende vocht drinken, vitaminen en voedzaam voedsel, lijkt me toch het belangrijkste. Een kennis van mij doet dat ook, respect. Maar het is alles behalve goed voor je lichaam heb gelezen op internet. Je complete patroon wordt 360 graden omgegooid.