Mijn zoontje (5) kan zich slecht op een ding concentreren en vind leren saai. Hij gaat dan onrustig zitten wiebelen en friemelen. Wat kan ik doen?

Doordat hij het saai vind kan hij zich niet concentreren om te luisteren naar wat er gezegt word. Zoek dan afleiding om zich daar mee te vermaken. Hoe stimuleer ik hem het wel leuk te gaan vinden en hoe komt dat dat hij dat doet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (10)

Ik weet niet of het al met deze leeftijd kan, maar laat hem eens testen op AD(H)D.
Enkele symptomen van AD(H)D zijn onrustigheid en moeilijke concentratie, dus het zou kunnen dat hij dat heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou kunnen dat hij de dingen die hij moet doen te eenvoudig vindt. Probeer hem eens iets te laten doen dat wat moeilijker is. Bijvoorbeeld moeilijkere boekjes, moeilijker constructiespeelgoed.

Het is ook aan te raden om eens te praten met de juf/meester en/of de intern begeleider op school. Als zij bevestigen wat jij zegt, dan weten zij als geen ander wat er gedaan kan worden.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, vroeger kreeg ik ook altijd op "m'n klote" omdat ik nooit opletten, maar ik wist wel altijd wat de leraar zei. Het probleem was dat ik andere van het werk hield, omdat ik (vooral op de basisschool) weinig tot geen uitdaging had, later mocht ik andere helpen/wiskunde van de middelbare school doen, wat veel scheelde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Google eens op nieuwetijdskind en/of indigo. Te vaak wordt 'dit soort' kinderen het stempeltje ADHD gegeven, vaak gepaard met een receptje voor Ritalin. En als je iets niet wilt, dan is het Ritalin! Vertrouw op je kind, sta open voor hem, vraag wat hij wil, denkt, en luister ECHT naar hem, hoe klein hij ook is. Laat hem weten dat jij in hem gelooft. Hij heeft je hard nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eindelijk iemand met verstand. Jippie!
Zorg voor een prikkelarme omgeving, als hij iets moet leren. Laat hem 1 ding tegelijk doen en zorg voor duidelijke en korte opdrachten die interessant en prikkelend genoeg zijn.
En natuurlijk: goed gedrag belonen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Serieus he, we praten toch over een kind van 5? Als ik op die leeftijd al iets moest leren dan waren het kinderversjes, en die werden op school vaak genoeg herhaald... Volgens mij mocht ik gewoon lekker buiten spelen op mijn 5e....
Mijn zoontje van 8 kan zich ook slecht concentreren,zit daarom ook onder andere op speciaal onderwijs. Ik geef hem nu Omega 3 en 6 dagelijks 2 capsules,speciaal voor kinderen. Een potje kost rond de 4 euro bij de DA. Na een tijdje merk ik duidelijk verschil misschien een idee?
Sterkte ermee ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ondanks dat we in Nederland het basisonderwijs al met vier jaar laten ingaan, zijn er maar erg weinig kinderen op die leeftijd al 'schoolrijp', met náme jongetjes.

'Kleuteren' tot een leeftijd van een jaar of zeven is zelfs heel normaal, maar in het - tegenwoordig behoorlijk gefeminiseerde- onderwijs komt het niet erg handig uit. Rustig op je stoeltje zitten en je taakje maken (waar meiden in de regel wat beter in zijn) en buiten in de streng bewaakte zandbak maar zien dat je je energie kwijt raakt ; meer smaken zijn er eigenlijk niet. En dat is jammer, want jongetjes - zeker van deze leeftijd- zijn erg lichamelijk, moeten hun energie kwijt en leren het meest door heel lichamelijk bezig te zijn. Dat past echter niet bij ons standaard basisonderwijs.

Je zoontje is VIJF ! En vermoedelijk gewoon een normaal, gezond, energiek jongetje. NATUURLIJK vind hij leren saai (al zou je hem vermoedelijk eens moeten zien 'leren' bij een scoutingvereniging) en NATUURLIJK zit-ie niet graag stil. Hoe blij ze op school ook met dat soort kinderen zijn, bij lange na niet elk kind past in dat 'corsetje', en met name jongens krijgen zo al extreem vroeg één of ander stempel opgedrukt dat vervolgens de behandeling en daardoor ook weer - als een boemerang- hun gedrag bepaalt, en voor je het weet zitten totaal normale maar wat meer lichamelijk ingestelde -vooral- jongens hun hele leven vast in de val van bijzonder onderwijs.

Misschien is het WEL een idee om te kijken naar andere vormen van basisonderwijs die beter bij de aard van je zoon passen (Bijvoorbeeld Montessori- Dalton- Jenaplan- of Vrije School-onderwijs) en meer leermiddelen aanbieden dan klassikaal werkjes maken alleen. Want hoewel veel basisscholen veel van deze moderne leermethoden hebben overgenomen, worden ze lang niet overal even goed toegepast of is er gewoon de ruimte en/of de middelen niet voor.

In elk geval is het gedrag dat je beschrijft op DEZE leeftijd nog geen ENKELE aanleiding tot ongerustheid, en is het daarentegen de taak van de leerkracht te zorgen dat ook de wat energiekere, minder leergerichte en minder schoolrijpe kleutertjes OOK aan hun trekken komen. Overleg dat zeker met haar, kijk wat de school kan bieden en of jullie je kunnen vinden in het stramien waar deze school hem in wil proppen, of dat er betere opties zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marleen, heb ik al eens gezegd dat ik van je hou? Je geeft PRECIES weer wat ik ook vind (alleen dan uitgebreider), het is inderdaad een kind van 5, stempeltjes gaan drukken is funest. Dikke plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikke vette plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+++
Mijn dochter had dit ook. ze was ook niet te genieten op school en wilde niks. Werd naar speciaal onderwijs gestuurd en een psychiater. daar werd syndroom van asperger vastgesteld, maar ook dat ze te intelligent was voor die klas, en dat ze gewoon niet goed overweg kon met grote groepen kinderen.

In speciaal onderwijs kreeg ze 3 keer zo kleine groepjes en aangepast leer "voer". Op haar maat dus. Sindsdien gaat het megagoed op school. leren wil ze heel graag maar moet wel een uitdaging zijn.

Opper de leerkrachten eens wat onderzoeken te doen. Zij hebben daar de middelen voor. Zo kan bekeken worden wat specifiek goed is voor jouw kind. Kijk alleen wel uit met etiketjes op laten plakken. zo'n etiketje heb je je leven lang. volg je gevoel als ouder. Kijk goed naar wat je kind zelf zou willen. Niet alles wat instanties beweren is ook daadwerkelijk goed voor je kind. Als je twijfelt: dan niet doen.
jij weet het best wat goed is voor jouw kind. en dat is waar jouw kind blij van wordt.

mijn dochter gaat nog steeds klassen vooruit. ze heeft veel leerstof nodig en gaat met liefde naar school nog steeds. ze is nu 13.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon niets doen. Je zoontje is misschien nog niet toe aan wat deze hele grote mensen wereld van hem verwacht. Ik persoonlijk vind het ook weleens te veel voor die jonge kinderen. Het komt vanzelf! Misschien blijft hij in een bepaalde klas een keertje zitten! Ook geen probleem! Mijn kinderen zijn allemaal tussen de 30 en 40 jaar, goed terecht gekomen, en ik heb het altijd op die manier gedaan. Het kind moet gewoon kind blijven, het leven gaat toch al te snel! Ik wens je sterkte, en geniet gewoon met je zoontje!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad is je zoontje pas 5.
Het klinkt misschien simpel maar vaak wordt het vergeten; dat wilt zeggen dat het concentratievermogen veel beperkter is dan oudere kinderen, laat staan dan dat als volwassenen.

Op die leeftijd is zich een kwartier concentreren al heel goed, al is dit een gemiddelde, bij sommige kinderen zal het lager liggen-niet abnormaal-, bij anderen weer wat hoger.

Ook de manier waarop een leerervaring aangeboden wordt is belangrijk, 5 jarigen leren -of eerder ontdekken- spelenderwijs veel. Variatie in het aanbieden is dan ook aan te raden; uitbeelden, luisteren, tekenen,...

Om het concentreren te ondersteunen kan je barokmuziek afspelen op de achtergrond, deze helpt de geest te ontspannen en zich te focussen.
Ook geleide meditatie voor kinderen kan helpen bij het focussen.

Al vind ik het vroeg je al tips voor huiswerk ofzo mee te geven, op de link in mijn bron kan je ook een aantal tips lezen die algemeen ondersteunen bij leren.

Veel succes! In het ondersteunen maar ook het genieten van je kind in ontwikkeling ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf ben ik 12 jr en heb ADD
Zelf kan ik er niets aan doen ook uw zoontje heeft dezelfde verschijnselen als ik had.
Het is handig om Psychologie in te schakelen en gelijk een AD(H)D test te doen