Wat zijn voorbeelden van bloedverdunners?

Ik kom net van de dokter waar ik een insuline prikje in mijn vinger kreeg, ze geloofde niet dat ik geen bloedverdunners gebruik omdat ik bleef bloeden.
Maar wat zijn bloedverdunners? Het word me niet echt duidelijk op internet.
Ik bedoel dus niet wat ze doen maar ik vraag voorbeelden ervan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een rare reactie voor een dokter.
Ik heb precies hetzelfde bij een prikje of een sneetje of wondje.
Blijft bij mij ook altijd lang bloeden:ik heb een lage stollingsfactor.
Misschien jij ook wel(?)
Daarom moet ik bijv. ook altijd naar de kaakchirurg als er iets moet gebeuren,ipv een gewone tandarts.
Voor de zekerheid.

Het beste antwoord

Als je met zo'n vingerprik goed raak schiet dan kan een op die manier ontstaan wondje een poosje blijven doorbloeden. Ik ben daar altijd wel blij mee als mijn bloedsuikermetertje even hapert. Dan kan ik nog een druppeltje tappen zonder opnieuw te hoeven prikken. Als praktijkverpleegkundige, voor alle duidelijkheid.

Bloedverdunners worden doorgaans niet door vijftienjarigen gebruikt maar door hart- en vaatpatiënten die één of meerdere malen door infarcten zijn getroffen of door mensen die door bijvoorbeeld langdurige bedlegerigheid een extra risico lopen. Is dat bij jou niet het geval, en dan zou bij de huisarts bekend moeten zijn, dan lijkt me die uitspraak ietwat vreemd. Was het wel de huisarts of mogelijk de praktijkassistent?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Waarschijnlijk bedoelde zij antiklonter middelen, die zorgen ervoor dat de bloedplaatjes minder snel aan elkaar kleven. Voorbeelden zijn Ascal en Aspirine.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk woord voor galgje...
Acenocoumarol of sintrom
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dat is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zijn bloedverdunners.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:')
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onzinnige minnen. Deze worden heel veel gebruikt.
Als je te veel cholesterol in je bloed hebt dus vet bloed, zet het tegen de aderwanden af.
Hierdoor kunnen je aderen dicht gaan slibben, als je dan een bloedklontertje in je bloed hebt kan het bloedvat/kransslagader afsluiten met het gevolg Hersen/Hartinfarct Dus krijgt een patiënt een medicijn dat het cholesterol vermindert. Maar hij/zij krijgt ook gelijk een bloedverdunner zodat er geen klontertjes in het bloed komen die het vat kunnen afsluiten. Maar dit heeft ook tot gevolg dat je bij een verwonding of prikje langer blijft bloeden omdat je bloed dan niet zo gemakkelijk stolt dunnerblijft. Wanneer je dus lang blijft bloeden, denken ze wel eens dat je bloedverdunners gebruikt. In het begin na een hartinfarct moet je regelmatig bloed prikken en krijg je van het lab een lijst hoeveel sintrom of een ander medicijn ( bloedverdunner) je in moet nemen, Is dit na een lange periode regelmatig en ben je al wat ouder hoef je geen bloed meer te prikken, en krijg je in mijn geval een cardioaspirine Kan (bij mij acetysal 80 mg) zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook Fenprocoumon en Marcoumar zijn bloedverdunners,maar ik vind het een vreemde vraag van je dokter want hij zou dit dan toch moeten weten?

Als je echt de bloedverdunners moet innemen die ik noem dan wordt je ook regelmatig gecontroleerd bij de STAR Trombosedienst en je huisarts moet hier een recept voor uitschrijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat dacht je van Aspirine?