waarom is de *sterkste man* zo gezet?

ik zat net wedstrijd te kijken voor sterkste man ter wereld, en nu viel mij enorm op, dat ze allemaal dik zijn.
natuurlijk snap ik dat dit spiermassa is,, maar als je naar die Mister universe verkiezingen kijk, denk je eigenlijk dat die sterker zijn.
hoe zit dat!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schop tegen hun schenen, loop weg en ze kunnen je niet volgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha

Het beste antwoord

Als je mister Olympia tegen de sterkste man zou zetten en beide moeten een deadlift doen. Dan zal mister Olympia vast meer gewicht kunnen tillen.

Daarnaast doen mensen hier alsof bodybuilders niet sterk zijn, maar de gemiddelde man kan niet met 250kg bankdrukken. Het is dus een beetje appels met peren vergelijken. Een diesel of een benzine. Allebei kunnen het sterke motoren zijn, maar voor een totaal ander doel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bodybuilders zijn absoluut sterk maar de deadlift zou de bodybuilder toch echt verliezen, De sterkste mannen doen aan powerliften waarvan deadlift ook een onderdeel van de training is. Verder ben ik het met je eens dat het appels met peren vergelijken is. Het is een hele andere manier van trainen met een ander eind doel.

Andere antwoorden (6)

Allereerst: sterk zijn is een relatief begrip. Er zijn torren die 5x of meer hun eigen lichaamsgewicht kunnen tillen/dragen. Heb nog nooit iemand 500 kilo zien dragen (en ermee lopen).

Het verschil tussen de "looks" van de sterkste man en Mr Universe is voornamelijk cosmetisch. Bodybuilders leren om hun eigen lichaam "op te blazen". Bij de sterkste man zijn de spieren ook echte spieren, niet 'opgeblazen".

Dan de sterkste man "dik" is, heeft te maken met in feite de 3e wet van Newton, actie=reactie. Je moet wel letterlijk tegenwicht hebben en bieden om zware dingen te kunnen gooien, tillen, etc. Een kereltje van 35 kilo krijgt natuurlijk een blok van beton van 150 vooruit. Wel als hij in het begin wordt geholpen door sterke mannen, kan dat kereltje dat blok beton in zijn eentje nog wel wat verder vooruit krijgen. Met name voor dat eerste "zetje" heb je (tegen)massa nodig!

Toegevoegd na 1 minuut:
DaT de sterkste man...
Een kereltje van 35 kilo krijgt natuurlijk NOOIT...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat van die torren vindt ik altijd een stomme vergelijking want ja ze kannen IN VERHOUDING meer tillen maar in het egt niet!
Btw de rest van je antwoord is wel goed :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een tor ook nog nooit 500 kilo zien tillen, jij wel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap ook helemaal niet wat relatief ermee te maken heeft, als je een groep bodybuilders en een groep "sterke mannen" tegen elkaar laat strijden in een sterkste man competitie kan je heel goed aantonen dat de ene groep sterker is dan de ander. Als er iets relatief is dan is het een mister universe achtige competitie, dat is namelijk een uitslag die volgens mij compleet volgt uit menselijke jurering, dat is pas relatief. (een andere jury zou een ander oordeel kunnen vellen).
Mister Universe heeft niks met kracht te maken maar met uiterlijk. Die gasten zijn zo vetloos dat ze tegen het flauwvallen aan zitten. Als die een onderdeel zouden proberen bij de sterkste man zouden ze dood neervallen. Ze trainen ook helemaal niet op kracht maar op het uit laten komen van spiergroepen.

Toegevoegd na 1 dag:
Zoals Twigg terecht opmerkt slaat het flauwvallen alleen op de periode direct rond de competitie en zijn deze jongens natuurlijke zeker geen slappe hap, echter omdat kracht geen vereiste is maar eerder een bijproduct van hun training zullen ze het niet ver schoppen in een sterkste man competitie als ze net op hun "piekmoment" zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit antwoord verdient geen plus. Bodybuilders zijn maar een aantal dagen zo droog. En ze vallen echt niet zo snel flauw de rest van het jaar. Als jij een 400kg squat doet dan heb je echt wel kracht en energie nodig...
Daarbij betekenen grote spieren echt wel kracht. Ik denk dat Ronnie Coleman jou nek met 1 hand kapot kan knijpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had het dan ook specifiek over de wedstrijd, maar je hebt helemaal gelijk, deze gasten zullen ook flink sterk zijn alleen is dat niet gevraagd in de wedstrijd en eerder een bijproduct van hun training. Ik zal mijn antwoord even nuanceren.
Dat heeft met de manier van trainen te maken.
Lang en kort qua spiertraining/ krachtraining.

Qua dik en kort heeft het zeker voordeel op bepaalde punten, kijk b.v. naar sumoworstelaars.

Krachtig, maar minder snel en flexibel.

Ik raad je aan te zoeken op verschillende manieren van trainen, dan kan je precies zien hoe, wat, waarom.
Normaal zet ik een link erbij, maar weet niet hoe ver je interesse gaat.

Groeten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bodybuilders hebben geen belang bij het trainen op conditie, weerstandsvermogen en stabiliteit, en sterkste mannen hebben er weinig belang bij te trainen (of slikken) om het laatste beetje vet eraf te halen.

De kracht van een spier hangt af van zijn dwarsoppervlakte, dus dikkere spieren betekent automatisch meer kracht. Voor veel van de sterke man onderdelen moeten echter zware dingen over flinke afstanden verplaatst worden en dat is conditioneel zeer zwaar en absolute eenmalige kracht van bepaalde spiergroepen speelt dan minder een rol.

Bodybuilders pompen door training de spiergroepen op die goed uitkomen en niet noodzakelijk de spieren die het meeste resultaat opleveren bij het presteren in de sterkste man verkiezing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij dikke buiken verdenk ik ze gelijk van ampulletjes die ze inspuiten (daar raken buiken van opgezet) maar dat is natuurlijk niet fair. ;-)

bij de pronkhaantjes moet alles zo droog mogelijk zijn anders zie je spieren niet goed. (die hebben niets aan een 6pach achter een roldeur)
voor zo'n wedstrijd eten ze amper en drinken ze amper. ze zijn niet voor niets nu en dan van hun stokje natuurlijk ;-)

en de sterkste mannen lopen niet een mini broekje wat op een string lijkt, die hoeven niet te zonnebanken of zich in te smeren met een bruin vet goedje, die kunnen flink wat proteinen eten, eieren naar binnen werken etc.

het zijn meer de rauwdouwers dan modepopjes, en massa heb je gewoon nodig als contra gewicht nog voor je spieren iets in beweging kunnen zetten.

mr universe is zo sterk niet overigens. explosieve kracht dat hebben ze wel (ze maken niet voor niets setjes tijdens training) als ze het langer vol moeten houden dan geven ze op want hier zijn ze niet op getraind, de sterkste mannen weer wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
om je een simpel antwoord te geven...
let maar eens op die gasten ze hebben allemaal verschillende gewichten... je neemt dat gedeelte met die kogels die ze op zon langwerpig ding moeten leggen..
dankzij hun gewicht kunnen ze zichzelf in evenwicht houden... hoe lichter ze zijn hoe moeilijk ze zichzelf in evenwicht kunnen houden.
Moet je maar es opletten tijdens het kijken.