Als ik iets voorlees raak ik snel buiten adem, kan iemand me iets zeggen wat ik eraan kan doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7K

Het beste antwoord

Rustig ademhalen, zo laag mogelijk met je buik. In plaats van onrustig hoog met je borst. En je leest blijkbaar nogal lange stukken snel achter elkaar. Rustig lezen, even wachten bij elke punt en komma. Zodat je tussendoor de tijd hebt voor een goede ademhaling.
Probeer voor de verschillende personages andere stemhoogtes te kiezen. Maak het ook voor jezelf leuk om te doen, geen verplicht nummer ervan maken!
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je moet dan minder snel lezen. Dat is voor de toehoorders ook veel prettiger. Voorlezen moet je ook echt leren en vaak doen. Je merkt dat het dan veel beter gaat.

Als je ook met andere activiteiten snel buiten adem bent moet je iets aan je conditie doen.

Toegevoegd na 3 minuten:
In de bron tips die je kunt gebruiken bij het voorlezen (in het algemeen en tips over ademhaling).

Er is ook een boek verschenen: Voorlezen kan iedereen van Jelle van Riet.

Toegevoegd na 9 minuten:
Als je wilt controleren of je vanuit je buik ademt, leg dan twee handen op je buik en voel of de klanken die je uitstoot ook te voelen zijn als trilling. Begin met luid praten en voel bij je navel. Goed ademen kan als je rustig bent. Kalmeer jezelf door tien kier achter elkaar het woord OHM langgerekt uit te spreken.
(bron: voorlezen kan iedereen)

Je kunt ook ademnood voorkomen door pauzes in te lassen. Dat gaat het natuurlijkst bi komma's. Moet je voor een groep voorlezen, dan kan je dit voorbereiden door de tekst vantevoren te lezen en woordgroepjes te zoek en adempauzes boven de teksten te markeren met een komma.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien heeft het met stress te maken. Ben je nerveus om voor te lezen in de klas? Dan moet je proberen jezelf minder nerveus te maken. Dingen denken als: "Ik kan niet overal goed in zijn!" Als je klasgenoten je uitlachen, dan denk je maar:"Lach maar, later lach ik jullie weer een keer uit!"
Zulke dingen. En verder inderdaad buikademhaling. Zie de tips van mensen hier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou als ik jou je niet zo focussen op het verwerken van de woorden en die uitspreken, maar meer op het verhaal zelf. Gewoon dat wat je leest echt voor je zien en echt proberen te begrijpen. Als je het zelf aandachtig leest is het voor anderen ook beter te begrijpen en zul je minder snel ratelen en ook minder buiten adem zijn. Ook je ademhaling richten op je navel kan heel goed helpen.