Heeft langdurig roken invloed op je conditie? Merk je dit ook duidelijk? Hoe lang duurt het voordat je er echt goed iets van begint te merken?

Voor school moet ik een onderzoek doen, een soort van profielwerkstuk maar dan in het klein. Dit doe ik over de invloed van roken op de conditie. Weet iemand hier iets van of heeft er zelf ervaring mee? Ik hoor het graag, want dit zou mijn onderzoek kunnen vergemakkelijken.

Toegevoegd na 14 uur:
Met conditie bedoel ik het herstellend vermogen na zware inspanning.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Ja roken heeft invloed op je conditie. Koolmonoxide is giftig en zorgt dat er minder zuurstof in je bloed komt. Daardoor kun je het benauwd krijgen en wordt je conditie slechter. Je bent dan sneller moe bij het sporten of traplopen. Dit effect treedt heel snel op.

Nog nadelen van roken door ex rokers:

http://www.exrokers.nl/index.php/als-je-wilt-stoppen-met-roken/10-voordelen-van-stoppen-met-roken/14-nadelen-van-roken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dit zal toch wel weer heel erg persoonlijk zijn,
namelijk hoe actief is iemand en hoe oud is iemand en doet iemand veel aan sport en hoeveel rookt iemand en hoe lang rookt iemand al.

Je kunt natuurlijk alle anti-rook sites raadplegen en dan kom je waarschijnlijk aan de "meest gewenste" antwoorden.
Alle generaliserende anti-rook meningen kun je wel tegen komen.

Een ander geluid:

Ik zelf rook al 45 jaar. Begonnen toen in 15 was.
Niet heel veel, maar ik ben nooit gestopt, behalve tijdens de zwangerschappen.
Ik heb altijd heel veel gesport.
Ik had altijd een heel goede conditie.
Heb aan fitness gedaan: was hartstikke sterk toen ik een jaar of 30 was. Liep de halve marathon en meteen daarna een sigaretje: heerlijk!
Nooit last gehad van het roken.

Dat mijn conditie nu, op mijn 60ste, een stuk minder is,
komt niet zo zeer door het roken, maar door een heel andere levensstijl: ik beweeg te weinig.
Ik ben gestopt met lijnen, met sporten, met al die "verplichtingen" waaraan ik ruim 40 jaar voldaan heb.

Je moet dus het totaalplaatje van levensstijl onder de loep nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk is roken slecht,maar overal waar te voor staat is dat,Ik ben 70 jaar rook mijn hele leven al,en ben er nog steeds,en gezond,met nog behoorlijk war energie
Bronnen:
12 jaar geleden
Ja dat heeft zeker invloed op jou conditie.
Als je rookt wil je dit allemaal niet zien of horen/merken want dan is de verslaving aan nicotine sterker.
Je begint het meestal te merken als je er mee gestopt bent.
En door hoesten van de huisarts naar de specialist wordt doorgestuurd.
Copd is een veel voorkomend probleem bij rokers.
Hierdoor krijg je weinig tot geen lucht krijgt etc en trappen lopen al een moeilijke klus wordt.
Niet iedereen heeft dit maar vele hebben wel dit wel.
12 jaar geleden
Natuurlijk heeft roken invloed op je conditie! :D
Maar het verschilt heel erg per persoon. Voor je onderzoek zou je een paar mensen kunnen vragen wanneer zij er iets van gingen merken, hoe ze dat merkten en wat ze merkten natuurlijk.
Succes met je onderzoek!