waarom de vorm...op die manier kan je het handig tegen het lijf van de patiënt aanhouden als je vloeistoffen of andere derrie moet opvangen.

Volgens wiki.

Toegevoegd na 1 minuut:
eigen ervaring: dat klopt wel, je hebt ze ook in hardkartonnen vorm, patiënten houden dat makkelijk onder hun kin/mond als ze moeten braken.

Moeten ze alleen niet al te explosief braken, want dat schiet eroverheen natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt helemaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Het werden altijd spuugbakjes genoemd,of dit nog zo is weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bekkentjes ( afkomstig van nierbekken, het nederlandse woord voor kidney dish of kidney trey )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet dat het woord nierbekken een letterlijke vertaling is van kidney dish, maar officieel heet zo'n bakje nierbekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal duidelijk. Bedankt.

Andere antwoorden (2)

Die nierbekkentjes zijn bedoeld om er viezigheid mee op te vangen en te transporteren. Vroeger waren ze geëmailleerd maar tegenwoordig van roestvast staal of karton, hetzelfde materiaal als eierdozen. Met name de holle kant is geschikt om tegen de doorgaans ronde lichaamsdelen te houden, bijvoorbeeld als je oren uitspuit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het makkelijk schoon te houden is. Er zijn geen hoekjes waar viezigheid achter kan blijven. En om het functioneel te maken hebben ze een toepassing zoals hier boven beschreven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plus, puur functioneel