Is het normaal dat een jongen opgezwollen tepels krijgt?

Ik ben 15 jaar en heb al sinds mijn 13e opgezwollen tepels.
Is dit normaal, en valt er wat aan te doen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Als je bedoelt dat er een soort bobbeltjes in je tepels te voelen zijn: dat kan niet zoveel kwaad. Althans, dat heeft de huisarts mij ooit eens gezegd. Bij mij is het ook vanzelf weer weggegaan. Maar, als je twijfelt, gewoon even langs de huisarts gaan. Die kan je er veel meer over vertellen en dan weet je het tenminste zeker!

Ja dit kan voorkomen op deze leeftijd,komt door de hormoontjes die razen door je lijf die aan het veranderen is. don't worry! be happy! Toegevoegd na 3 minuten: had mijn zoon ook,opgezette tepels! heeft tot zijn 18e geduurd.

Het gene wat je omschrijft klinkt als gynaecomastie. Dat heeft te maken met je vrouwelijke hormonen die in je puberteit gaan 'huishouden'. Het is per man verschillend hoe lang het duurd voor het weg gaat. Ik ben nu 22 en bij mij is het net een half jaar weg. Het kan zijn dat het aan één of beide kanten verschijnt en weer verdwijnt of zelfs weer terug komt. In ieder geval: Normaal gesproken verdwijnt het vanzelf. Duurd het je te lang, of merk je dat het groter wordt? Ga gerust langs je huisarts. Indien nodig zal er dan een bloedonderzoek gedaan worden om te zien hoeveel oestrogeen (vrouwelijk geslachtshormoon) erin zit. Desnoods kan de gynaecomastie dan verwijderd worden. Ten slotte. Mijn huisarts zei me (toen ik het nog had) er vooral niet in te gaan knijpen of kneden of wat dan ook. Zo kun je het namelijk kapot maken, met de nodige gevolgen.

Ja, bij ongeveer driekwart van de jongens gaan in de puberteit de borsten wat groeien. De oorzaak is dat een deel van het mannelijk hormoon testosteron wordt omgezet in het vrouwelijk hormoon oestrogeen. Bij de meeste jongens zwelt alleen de tepel een beetje op. Als ook de borstklieren zich ontwikkelen wordt het echter meer zichtbaar. Jongens met overgewicht hebben meer kans op het ontwikkelen van borstgroei dan slanke jongens. Dit komt door een ophoping van vet in de borsten waardoor er "schijnborsten" kunnen ontstaan. Door overgewicht kan er ook meer testosteron worden omgezet in oestrogeen. Dat stimuleert de borstgroei. De gezwollen tepels en borstgroei verdwijnen vanzelf weer als je hormonen weer in evenwicht zijn. Dit kan wel even duren. Soms wel enkele jaren. Gelukkig ben je niet de enige die daar last van heeft.

Bronnen:
http://www.netdokter.nl/index.cfm?act=them...

Als ik jou was ging ik eerst naar de huisarts,die zal het zeker weten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100