Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komt het dat je soms mensen aansteekt als je gaapt?

Ik merkte dat als ik gaap soms andere mensen ook gaan gapen vlak daarna. Kan iemand mij vertellen hoe dit kan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
903

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Eén van de hypothesen is dat wanneer je een ander ziet gapen, in de hersenen de zogenaamde spiegelneuronen worden geactiveerd. Spiegelneuronen worden niet alleen geactiveerd bij het uitvoeren van een actie, maar ook wanneer er gezien wordt dat iemand anders deze actie uitvoert. Deze neuronen spiegelen dus als het ware de actie van een ander, alsof ze deze actie zelf uitvoerden. Deze zelfde neuronen worden ook geactiveerd bij het nadoen van iemand, bijvoorbeeld als je een nieuwe vaardigheid probeert te leren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is kopieergedrag

Het kan ook met andere dingen, wrijf maar eens over je neus als je met iemand staat te praten, 10 tegen 1 dat je gesprekspartner binnen 2 minuten ook over zijn neus wrijft.

Armen van of over elkaar is er ook zo een en van het ene been op het andere hippen ook
(Lees meer...)
amigo
12 jaar geleden
Wetenschappers hebben geen verklaring voor dit verschijnsel.

Maar ik denk dat alle mensen dit wel eens doen voor het slapen gaan ,en dat alle mensen graag gaan slapen.

Het is gewoon aanstekelijk,zoals ook glimlachen aanstekelijk is.

........man,man,man, ......wat moet ik geeuwen zeg!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding