Wat is het effect van werken met asbest op je gezondheid? Ook al werk je maar 1 dag op een asbestplek?

Denk dan ook aan zagen, timmeren enzovoorts?
Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

onbeschermd werken met asbest kan onder andere asbestose veroorzaken. een ziekte die zich soms pas na jaren en jaren uit. deze ziekte kan ook veroorzaakt worden als je maar een dag met asbest aan de klus gaat. pas dus heel goed op, als je gezondheid je lief is. bovendien kun je met je getimmer en gezaag de omgeving flink besmetten, waardoor je ook anderen een risico laat lopen.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Edraket
12 jaar geleden
Een kleine aanvulling: Asbestose krijg je als je langdurig met asbest werkt.
Dit is vergelijkbaar met stoflongen die je krijgt als je lang met steenstof werkt. Asbest is gevaarlijk omdat je er longvlieskanker van kunt krijgen. Zoek maar eens onder mesothelioom. Asbest vezels zijn als naalden.
Als je een enkele vezel asbest in je longen krijgt en die ene vezel zit aan de buitenzijde van de long waar het longvlies zit, dan wordt dit vlies bij elke keer in- en uitademen beschadigd.
De vezel blijft op dezelfde plek en het vlies krijgt geen kans om te genezen. Na vele celdelingen gaat het fout en ontstaat een kankercel die zich gaat delen.
Lees alsjeblieft zorgvuldig de reactie van Edraket en neem het risico niet om onbeschermd met asbest te werken.
De gevolgen merk je pas na decennia, maar dan is het meestal al te laat.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mesothelioom