Ja, maar deze blijken mild en van voorbijgaande aard te zijn. Het gaat om bijvoorbeeld pijn, roodheid en zwelling rond de plek waar geïnjecteerd is. Ook vermoeidheid, hoofd- en spierpijn kunnen voorkomen. Verder onderzoek naar bijwerkingen is nog aan de gang.

De bijwerkingen geven volgens het RIVM geen aanleiding tot ongerustheid. In de onderzoeken van voordat het vaccin op de markt kwam, zijn geen ernstige bijwerkingen opgetreden. De studies naar bijwerkingen zijn vooral gedaan onder vrouwen in de leeftijd van 15 tot 26 jaar. Voor jongere meisjes zijn kleinere studies gedaan.

Zeldzame bijwerkingen kunnen nog aan het licht komen als veel meisjes een vaccinatie krijgen. Daarom worden, nu de HPV-vaccinatie in het Rijksvaccinatieprogramma is opgenomen, de bijwerkingen goed in de gaten gehouden. Er wordt bijvoorbeeld gekeken of aandoeningen die regelmatig op de puberleeftijd voorkomen niet toenemen na HPV-vaccinatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus eigenlijk zijn deze meisjes een beetje proefkonijn?
Dat is namelijk mijn angst, dat er na een langere periode dan tot nu toe getest is, hele nare bijwerkingen zullen komen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo begrijp ik het helaas ook. Ik heb er net met mijn man over gesproken. Ons kleindochtertje zal over enkele jaren ook een oproep krijgen. Maar wat moet je doen? Het risico nemen dat ze baarmoederhalskanker zou krijgen? Of het risico nemen op eventuele bijwerkingen die later nog aan het licht zouden kunnen komen. Moeilijk hoor..... Wat ook erg is, vind ik, dat de meisjes door de vaccinatie niet MAXIMAAL beschermt zijn. Er is nog altijd 30 % kans op baarmoederhalskanker.

Andere antwoorden (1)

Als je internet afscant, zie je genoeg verhalen dat er 1000de meisjes bijwerkingen hadden, dat er in de US al 29 doden zijn gevallen. en nog meer van dat soort ophitsende verhalen.

Maar nergens zie je wat de bijwerkingen nu precies zijn.

En in verhouding zijn er minder bijwerkingen gerapporteerd dat enig ander vaccin.

Het is normaal dat er sommige mensen bijwerkingen ervaren, niet iedereen kan alles verwerken.
Dus ik ben haast geneigd om te denken dat het vaak overdreven wordt en dat het vaak om een intolerantie voor een bestanddeel gaat.

Maar dit is een vaccin is dat letterlijk je leven kan redden, en als je bedenkt dat 80% van de totale bevolking met dit virus besmet is. Lijkt het me geen overbodige luxe om deze vaccinatie te halen als 12 jarig meisje.

Het vaccin voor jongetjes is nu wel in de maak, aangezien zij de verspreiders van het virus zijn.

In de US zijn ze nu voorzichtig aan het campagne voeren, dat HPV ook een SOA is en dat je je daar ook voor moet beschermen.
Er wordt zelfs een link gelegd tussen HPV en mond, keel en darm kanker.