Bij welke tempratuur (buiten) kan een mens niet meer overleven?

Ik bedoel niet bij welke lichaamstemperatuur maar bij welke buitentemperatuur...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16.8K
zondag
12 jaar geleden
Heb 'n keer 'n boek gelezen over een strafkamp in Siberië waar de gevangenen pas niet meer aan het (buiten)werk hoefden te gaan als het -55 graden was. Weet niet meer welk boek het was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt niet aan de buiten temperatuur !?maar aan wind ,vocht gehalte , hoe je de temp ervaart . En vooral hoe je er op voorbereid bent ,qua kleding ,lichamelijke conditie enz . Bijv indien jij of de lucht nat zijn ,(meer contact) en ook nog beweegt (wind) extreem snelle afkoeling .al bij +20 .bij -20 kurk droog en geen wind ,noproblemo . Dus ik heb geen precies Antw
niko
12 jaar geleden
maakt niet uit buiten of binnen.

Antwoorden (2)

Daar zou dus geen concreet antwoord op zijn volgens mijn eigen kleine onderzoekje. Dit omdat elk mens verschilt. Er zijn mensen die een onderkoeling niet overleven, maar anderen wel. De 1 raakt bij -15 onderkoelt, de ander bij -20. Ook wederom afhankelijk van de beschermende kleding die je aanhebt. Je kunt ook gewoon als zwemmer in zeer koud water terecht komen, dat hoeft dan maar 10 graden of minder te zijn, en je bent zo onderkoelt.

Als je even uitgaat van een naakt persoon, dan zou het niet eens zo koud hoeven te zijn, eer men onderkoeld raakt. Er zijn personen die met een lichaamstemperatuur van 27 graden zijn overleden aan onderkoeling, maar ook mensen met een lichaamstemperatuur van 14 graden, die het wel hebben overleeft.

Mensen in Alaska bijvoorbeeld, of de Inuïts, leven bij wintertemperaturen tot wel -40 of verder. Zij weten zich goed te kleden, en hun leef en vooral voedselpatroon is daar ook op ingesteld. Een eskimo zou waarschijnlijk minder snel aan onderkoeling doodgaan, dan iemand uit de tropen.

Als je het echt hebt over, ik stap naar buiten en ik bevries...dan moet je het zoeken onder die -40 tot -60.

Ter info;
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hypothermie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Temperatuur

en hier vond ik ook nog een interessant stuk.
http://www.kbt-katwijk.nl/xtra/onderkoeling.pdf

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/leven/49091-barrre-kou-gevaar-voor-onderkoeling.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koude: Vostok Station: de echte recordhouder
Op de zuidelijke helft van onze planeet is het veel gemakkelijker om de koudste plek te vinden. In Vostok Station, een Russisch onderzoeksstation in Antarctica, werd in 1983 een temperatuur van -89,2 graden vastgesteld. Toch is het station het hele jaar door bemand.

Warmte: In Al Aziziyah in Libië, dat aan "de kust van de Sahara" ligt, werd op 13 september 1922 een temperatuur van 57,7° Celsius gemeten. Dit is officieel de warmste temperatuur ooit op aarde gemeten.

Hier wonen ook gewoon mensen.

Dit zijn dus al uiterlijke graden waarin een mens kan overleven. Als is het overlevingsgraad bij iedereen anders.
Dit zijn de graden die KUNNEN..maar je hebt ook mensen die bij -50 graden doodvriezen. Het ligt aan de gehele omstandigheden.