Steken muggen deze tijd nog?

Op tv hoorde ik dat muggen deze tijd niet meer staken, het 'muggen seizoen' was namelijk over. Maar gisteravond werd ik zo'n 5 keer gestoken. Ik zat gewoon binnen in mijn woonkamer.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag. Ik heb de afgelopen week twee 'deskundigen' op tv horen verklaren dat ze niet meer steken maar zowel mijn vrouw als mijn dochter zijn de afgelopen dagen geprikt.

Antwoorden (5)

de geringde wintersteekmug is nu en de hele winter in huis actief, zodat je zelfs met de kerst gestoken kan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zijn er inderdaad nog wel en Stein nog, maar steken minder.

Muggen prikken omdat dat nodig is voor hun voortplanting, en dat doen ze 's zomers.
In de winter doen ze dat niet (of in ieder geval minder) dus zullen ze minder steken.

Toegevoegd na 31 seconden:
Stein = steken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Normaal gesproken is de meest voorkomende steekmug nu in winterrust. Maar omdat de laatste 'muggengolf' later is gekomen (door eerst een tijdje koud weer en daarna perfect warm weer voor muggen om uit te vliegen), hebben we nu nog last van late 'gewone' muggen. De meeste steken al niet meer om voort te planten, maar kunnen nog net zo goed steken om een overwinteringshapje binnen te krijgen.
Daarnaast zie je nu zoals Eddijst al zei de geringde wintersteekmug - die komt minder veel voor maar kan ook steken.
Dus ja, je kunt nog wel degelijk gestoken worden, zoals je al ondervonden hebt.
De Azaron ligt bij mij ook nog voor het grijpen :-(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet wel zeker dat ze er nog zijn.
Ben afgelopen nacht weer op jacht geweest.
Dat ze nog steken was aan mijn armen te zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ze zijn er nog ik ben vanacht 4 keer gestoken alleen zijn de bulten nu kleiner dan eerst