Wat is er mis met een vieze toiletbril?

Er wordt weleens gezegd dat je soa's kan krijgen van toiletbrillen, nu klopt dat natuurlijk niet. Maar wat is er 'mis' met een vieze toiletbril? Waarom worden ze soms automatisch gereinigd en zijn er toiletbrildekjes te koop? Natuurlijk ziet het er niet fris uit als er bijvoorbeeld poepresten op zitten, maar waarom deze extra hygiëne rondom toiletbrillen? Wat voor ziektes brengen ze over?
En wordt dat dan echt voorkomen door het reinigen, toiletbrildekjes of even een papiertje langs de bril halen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als iemand medicijnen tegen kanker gebruikt, mag je zelfs zijn/ haar wc niet schoonmaken zonder extra maatregelen te nemen. Omdat het radioactief is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
buiten dat het gewoon goor is die resten is het een bron van bacterien. mensen pakken de wc bril vast om deze omhoog en naar beneden te doen, lang niet iedereen wast zijn handen, of zit eerst nog even lekker aan zijn gezicht voor het handen wassen, en voor jonge kinderen oudere mensen met minder weerstand is het gewoon echt een besmettingsbron. al zou dat niet het geval zijn, persoonlijk gruwel ik van een plee die niet smetteloos schoon is. soms tref ik op een wc van die ranzige zoutkristallen aan en ga dan echt niet zitten hoor. ik heb geleerd dat het niet hygienisch is en dat zit voor een groot deel tussen de oren (op geld en mobieltjes zitten veel meer bacterien maar dit pakt men gewoon aan) geheel onbelangrijk: voor mijn wc heb ik een eigen emmertje en doekje om het schoon te maken, zo goor vind ik een wc, maar kan niet zonder ;-)

Het beste antwoord

Het is eigenlijk voornamelijk vanwege het idéé.
Natuurlijk kunnen er - zeker als mensen wat ongelukkig mikken of overal met hun handen aan zitten - e-coli bacteriën op een toiletbril zitten - en die wil je echt niet binnen krijgen. Echter, je krijgt ze NIET binnen via je eigen blote billen of benen. Dus tenzij je de toiletbril gaat aflikken of er uitgebreid met je handen overheen gaat, zul je er echt niks van krijgen, al zit de str...onder de rand, bij wijze van spreken.

Echte risico's loop je eigenlijk pas door het gebruiken van de kraan en de deurkruk op openbare toiletten, om nog maar niet te spreken van textielen handdoeken. Die kun je dan ook beter mijden -tenzij zowel de kraan als het zeeppompje te bedienen zijn zonder je handen te gebruiken.

Mensen -en vooral vrouwen, moet ik toegeven - zijn echter vaak nogal 'smetvrezerig' en zien dus het liefst een bril die na elk gebruik wordt schoongemaakt of die ze zelf even kunnen schoonmaken. Kwaad kan dat beslist niet. En ja, dat helpt wel echt tegen de eventuele schadelijke bacteriën. Tenminste, reinigen. Een droog papiertje doet niks, en vergroot het risico dat je dwars oor het papier heen bacteriën oploopt. (Ze komen door 7 (!) lagen toiletpapier !).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dat is een reden om een min uit te delen ?? Zielepoot......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er waren 2 antwoorden waartussen ik twijfelde voor beste antwoord. Uiteindelijk voor jou gekozen, mede omdat de ander al heel veel plusjes heeft en ook dat de bacteriën door een papiertje heen komen zelfs was nieuwe interessante informatie voor mij. Bedankt!

Andere antwoorden (10)

Ik word ook niet ziek van twee dagen achter elkaar dezelfde sokken dragen maar toch vind ik het een stuk frisser om gewoon elke dag schone sokken aan te trekken. Misschien is het een luxe kwestie maar dat is bijna alles in onze goed geregelde westerse wereld.

Je kunt natuurlijk best ziektes krijgen van het delen van een toiletbril. Misschien nou niet direct aids want dat gaat heel snel dood bij blootstelling aan de buitenlucht, maar wel allerlei huidproblemen bijvoorbeeld. (Wratten of zo.) En natuurlijk worden een hoop mogelijke ziektekiemen verwijderd bij het reinigen van de toiletbril. En uiteraard, hoe beter je reinigt hoe meer ziektekiemen je verwijdert.

Verder heeft het vast ook een hoge psychologische factor. Veel mensen vinden het per definitie onfris om geconfronteerd te worden met het feit dat andere mensen ook plassen en poepen, ook al hebben ze er geen last van, dus voelen ze zich beter op hun gemak als het toilet er uit ziet alsof zij de eerste ter wereld zijn die er gebruik van maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste antwoord? +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wratten van de wc-bril? Heb je een bron, want daar heb ik nog nooit van gehoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wratten worden veroorzaakt door een virus dat via huidcontact al tot infectie kan leiden. Dus als iemand aan een wrat krabt en op de wc-bril plaatsneemt en daardoor wat wratweefsel achterlaat kan dat dus op jouw huid overgebracht worden. Zeker als het een vochtige omgeving is. Kans is niet 100% of zo maar als je de bril desinfecteert voordat je gaat zitten heb je er toch een stuk minder kans op natuurlijk. Zie ook http://www.kring-apotheek.nl/zz/zz47.html voor wat apotheekinformatie over wratten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Top antwoord! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lastig om een beste antwoord te kiezen bij deze vraag, ik zat tussen 2 te twijfelen, maar kies voor de ander met de reden dat jij al heel veel plusjes hebt gekregen en het dus als duidelijk is dat je antwoord goed wordt gewaardeerd. Bij deze jij dus ook bedankt voor je antwoord :)
Ik ben eens een keer gaan zitten op zo'n bril en daarna allemaal uitslag op mijn achterste, dankuwel, maar ik zit nooit meer op een vreemde bril.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je voorganger er op heeft geplast en jij bent een meisje... Zegt het al genoeg denk ik :p en zijn plas weg halen is ook ranzig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind ik niet ranzig, als het een paar drupjes zijn of zo. Ik vind het erger om dan niet naar de wc te gaan of alweer de wc uit komen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou, ik hoef echt niet andermans plas op mijn billen/ achterkant bovenbenen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel meisjes/vrouwen druppelen ook op de toiletbril. Erg vies, hoor, dames!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik doe het altijd af, als het gebeurd =D
Met de e-coli bacterie, die o.a. van nature voorkomt in de darmen (mens en dier) wil je niet graag te maken krijgen.
Niet alle e-coli typen zijn gevaarlijk maar als je denkt aan de vrij recente EHEC uitbraak (komkommers e.d) waarbij zelfs doden waren te betreuren, dan snap je dat men zeer voorzichtig moet zijn bij het voorkomen van besmettingen.
Aangezien deze bacteriën vanuit de darm komen is de link met toiletgebruik snel gelegd.
Hygiene in het toilet is dus heel belangrijk.

Natuurlijk speelt er ook een psychische factor mee maar zelfs honden en katten vermijden instinctief dat ze met ontlasting van soortgenoten in aanraking komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
E. coli ken ik wel. Maar ik lik het toilet niet af natuurlijk. Volgens mij is E. coli vooral gevaarlijk als je die binnen krijgt en als je na toiletgebruik je handen zou wassen zou je op zich toch niet besmet moeten worden met E. coli?
Aponi
12 jaar geleden
Sommige honden eten zelfs de ontlasting van andere. En er wordt bij mij toch altijd wel even aan gesnuffeld als er ergens hondenpoep van een andere hond ligt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
inderdaad, e-coli moet je binnen krijgen via je mond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat gebeurt er bijgevolg met het spoelwater, waar deze restanten van de bacteriën in gevat zijn, dan ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Johnny: De waterzuiveringsinstallatie controleren afvalwater, zuiveren en nemen zonodig extra maatregelen indien "abnormale" bacteriën worden aangetroffen. @Tanja: Een ziek persoon kan er niets aan doen als hij/zij met diarree (kleine) spetters verspreid.
Wat zichtbaar is zou je nog kunnen schoonmaken maar wat diegene niet ziet is jouw besmetting als je de volgende bezoeker bent.
Uitwerpselen bevatten heel veel bacteriën en daar kun je ziek van worden. soa's zal niet zo snel gebeuren, maar wel andere heel vervelende dingen die zelfs dodelijk kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stel je voor dat er net voor jou iemand met een paar flinke etterende steenpuisten op zijn billen op die bril gezeten heeft. Ik maak de bril altijd even schoon met een vochtig doekje voordat ik erop ga zitten. In ons kantoor zijn er pompjes met reinigingsvloeistof in de toiletten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gatver! Hier had ik nou nog nooit bij stilgestaan :D
Hoe besmettelijk is bijvoorbeeld diaree !! als iemand een voedselvergiftiging en paratyfus heeft nou dan ga ik niet daarna op de wc zitten, in de dieren wereld wordt ook heel veel besmetting door gegeven via ontlasting, dus een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
inderdaad, diarree kun je oplopen door op een vieze besmette bril te gaan zitten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dan moet je de bacteriën nog altijd via je handen in je mond krijgen.
Er zijn toch wel een aantal ziektes die je van een toiletbril kunt krijgen zoals:Hepatitis A en schaamluis alhoewel de laatste niet meer veel voorkomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is de schaamluis inmiddels een beschermde diersoort ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat klopt Stippel.
Ik begrijp de term wel van bedreigd omdat de schaamluis zo goed als niet meer voorkomt,maar liever uitgestorven dan dat ze nog volop aanwezig zijn.
In theorie kan je allerlei ziekten oplopen via een vieze wc-bril, maar het risico is klein. Als voorbeeld hepatitis A, een darminfectie. Om hiermee besmet te raken, moet het virus aan de wc-bril zitten én vervolgens je lichaam nog binnendringen. En dit kan alleen oraal of via bloedcontact (een wondje aan je billen bijvoorbeeld). Maar het risico daarop is in de praktijk verwaarloosbaar. Het is onterecht om daar bang voor te zijn, het virus zal niet lang overleven op een wc-bril.

Het aantal bacteriën aan de bovenkant van de toiletbril is minder dan het aantal op de duwstang van een winkelwagentje. Een druppel urine nodigt niet uit om te gaan zitten, maar is vrij onschadelijk. In urine zitten alleen kwalijke bacteriën bij een urineweginfectie.

Het reinigen van de toiletbril heeft enkel een psychologische reden. Ik ga ook liever op een toilet dat automatisch of door de toiletjuffrouw gereinigd is. Het gedacht alleen al om op de ongereinigde, warme toiletbril van een voorganger te gaan zitten, met hier en daar nog wat druppeltjes.... 8-o
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een vies idee omdat het om afvalstoffen (poep en pies) van andere mensen gaat en daar wil je niet met je blote huid op gaan zitten. De reden dat ze soms automatisch gereinigd worden is dat mensen dan zelf niet aan de vieze bril hoeven te komen en dat hij dan toch schoon wordt.

Het schoonmaken helpt inderdaad echt tegen besmettingsgevaar. Dit is ook goed te zien wanneer je kijkt naar het aantal aanwezige bacteriën. Omdat iedereen een vieze wc bril vies vindt wordt deze op kantoor dagelijks en thuis minstens wekelijks schoongemaakt. Daardoor zijn andere, minder voor de hand liggende plekken, veel gevaarlijker als bron van mogelijke besmetting!

Op een gemiddeld toetsenbord bijvoorbeeld vind je 400 keer meer bacteriën terug dan op een gemiddelde wc-bril. Meer leuke weetjes hierover via de link.