Welke adhd-medicatie die ook vergoed wordt, kan ik beter gebruiken?

Ik ben sinds een tijdje aan de methylfenidaat. Dit doet (bijna) niks voor mij. Van alle pillen die ik tot nu toe al heb geslikt, gebeurde het 3 keer dat ik de werking een beetje voelde, de overige keren voelde ik niks. Heb ook geen rebounds. Heb al 5mg, 10mg, 15mg en 20mg per keer geprobeerd met steeds 3 uur ertussen. De meeste mensen voelen het meteen (na een kwartier) ik merk niks.

Welke andere medicatie kan ik (in overleg met de psych) nog gebruiken die volledig vergoed worden?

Concerta wil ik pas proberen als alle "gratis" medicatie echt niet werkt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Opvallend dat je het zelf 'voelt' want toen ik nog methylfenidaat en later concerta slikte merkte ik hier zelf niet overduidelijk wat van. Ik kon me wel beter concentreren en was wat rustiger (vooral in m'n hoofd) wat ik zelf niet echt 'door had' maar anderen konden het heel goed merken.
En heb van anderen het zelfde gehoord. Hoe zou je het beschrijven als je echt goed merkt dat het goed begint te werken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben wat vrolijker, heb meer geduld en heb echt zin om bijvoorbeeld met de kinderen aan tafel een spelletje te gaan doen of iets te knutselen, dit is iets waar ik normaal totaal geen geduld voor heb, al dat gepriegel. Ook vind ik dat de tijd bij "saaie" dingen sneller gaat, waarschijnlijk omdat ik me minder verveel en minder bewust ben van dingen waar ik altijd last van had zoals warmte, veel mensen, lang staan etc.

Het beste antwoord

wellbutrin 300mg, werkt goed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er zijn meerdere ADHD-medicijnen die vergoed worden. Bijvoorbeeld Clonidine. Klik op de link in de bron om de verschillende ADHD-medicijnen en de vergoeding te bekijken.

Let er ook op dat er 2 soorten methylfenidaat zijn. De "gewone" en de "verlengde afgifte". Dit kan de werking beïnvloeden. (zie de 2e bron)

Raadpleeg altijd huisarts of apotheker als u van medicijn wilt veranderen!