Stel: je weet dat een bepaalde behandeling beter is dan de meest gebruikte, mag je die dan eisen van een arts?

Ik heb een rode cirkel met een puntje: het klassieke signaal dat ik besmet met met de ziekte van Lyme. Heb me vandaag goed ingelezen, ook mbvGV, waar ook goede vragen en antwoorden over Lyme te vinden zijn.

Gangbaar blijkt dat je dan 10 dagen 2 x 100 mg doxycycline krijgt. Uit ander, op bewijs steunende, studies (Ilads) blijkt dat 6 weken 400-600 mg veel beter helpt. En de bijwerkingen opwegen tegen de risico's. Dus die zou ik graag willen krijgen. Ik kom goed beslagen ten ijs straks, maar wat als de arts zich toch aan de gangbare richtlijnen houdt? Heb ik enig recht? Ik heb een goede band met mijn huisarts en wil dat t liefst zo houden...

Toegevoegd na 1 uur:
Die andere behandelmethode wordt ok in het vakblad voor verpleegkundigen, Nurse Academy, aanbevolen en de 2 patientenverenigingen wijzen er met klem op...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als jij ook arts bent zou je overleg kunnen plegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helaas, ik ben verpleegkundige, bij mensen thuis

Het beste antwoord

Een behandeling éisen zal niet gaan vrees ik.
De meeste dokters kunnen het niet goed verdragen als een patient bij hen binnenkomt met alvast een diagnose én een behandeling. Dat is toch mijn ondervinding. Ik zou het houden op voorzichtige voorstellen van jouw kant.

Zeg niet te vaak dat je alles hebt opgezocht op internet, daar zijn artsen allergisch voor. Je kan bvb zeggen: "Zou die of die behandeling niet goed zijn? Wat denkt u?" Zo laat je hem in zijn waarde en kan je de goede band met je huisarts bewaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar hebben die artsen wel gelijk in.
Een neef van mij is arts en die zegt dat mensen tegenwoordig allemaal denken dat ze een diagnose kunnen stellen omdat ze iets hebben opgezocht op Wikipedia of gelezen hebben op 1 of andere site.
Is wel begrijpelijk dus,vindt ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze aanbeveling staat ook, gedegen en in mooie schema's, in het vakblad van verpleegkundigen. Dat neem ik iig mee.
De patientenvereniging geeft links met info voor artsen, die staat op sites die alleen voor artsen toegankelijk is. Ik zie geen kans tot uitprinten, maar neem mijn laptop mee: moderne tijden. Ik luister ook gewoon naar haar hoor, heb ook veel vertrouwen in haar en dat weet ze. Dus we komen er wel uit denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de huisarts stond er gelukkig open voor, helaas gooide de apotheek roet in t eten!

Andere antwoorden (1)

Je kan het altijd voorstellen maar uiteindelijk is het aan de arts om te beoordelen wat voor medicijnen je krijgt. Ookal heb je veel gelezen over nieuwe behandelmethoden en resultaten daarvan, dan nog heb je te weinig kennis om te weten dat het op jou, als individu, toepasbaar is. Misschien heeft de studie positieve resultaten geboekt maar zijn de behandelmethoden officieel nog niet klinisch vrijgegeven. Zo weet je misschien ook niet wat de randvoorwaarden van deze studie waren. Misschien is het behandelschema wel beter voor de meerderheid van de patiënten maar is het negatief voor mensen met bijv. een te hoge bloeddruk.