Hoe kom je van een muizenfobie af?Is er een manier om zonder therapie of moeilijke toestanden van je muizenfobie af te komen?

Onlangs had ik een muizenplaag in huis, die enige maanden heeft geduurd. Ik voelde me nergens meer veilig. Ik zou heel graag tips krijgen van mensen hoe je zo'n fobie kunt overwinnen. Als het dan nog een keer gebeurt slaap ik wat rustiger ;-) Ik doe het liever zelf, liever geen gedoe met therapeuten etc.

Verstandelijk weet ik heel goed dat muizen banger zijn voor mij dan ik van hen en dat ze mij geen kwaad doen, maar toch ben ik er panisch voor!

Toegevoegd na 1 dag:
Heel erg bedankt voor de antwoorden tot nu toe. En voor hen die twijfelen of mijn fobie echt is: ja hij is levensecht, ik durfde toen de muizen er waren niet meer thuis te eten, geen ruimtes in huis te betreden waar muizen waren, niet in de kast te komen waar ze in zaten (pas maanden na het bestrijden van de plaag heb ik de moed verzameld, toen waren ze al lang weg), ik heb maandenlang met licht aan en televisie aan geslapen (zal de eneco leuk vinden) om ze niet te horen en het licht voor mij "veiliger" voelde. Ik heb urenlang in de badkamer gezeten omdat ik net buiten de badkamer een muis had gezien, ik durfde er niet meer uit... Tamme muizen in een winkel zijn anders, daar ben ik niet bang voor, die zitten veilig opgesloten. Maar muizen in m'n huis die zomaar voor je voeten lopen of waar dan ook onder kasten vandaan etc. schieten... panisch ben ik dan, hyperventillatie etc. heb aan de tranquillizers gezeten omdat ik uit mezelf niet meer tot rust kwam.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
15.1K

Het beste antwoord

Een fobie wordt over het algemeen weer "afgeleerd" door exposure: blootstelling. Het zou dan beginnen met kijken naar plaatjes van muizen, dan kijken naar echte muizen, dan aanraken van muizen, en uiteindelijk muizoen over je heen laten lopen. De bedoeling hierbij is dat je je uiteidelijk realiseert dat er niet echt iets gebeurt en dat je eerst objectiever naar je angst kan kijken, en later ziet dat je angst eigenlijk nergens op slaat, dat je went aan het zien en aanraken van muizen en dat je, uiteindelijk, niet meer, of minder bang bent.
Het lijkt mij behoorlijk moeilijk om dat helemaal zelf te doen. Er is wel een teleac-serie met zelfhulpcursus, "angst de baas". Misschien dat je met die steun in de rug dit proces kan doormaken. Deze is trouwens helemaal gratis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je kunt er eentje heel jong bij de dierenwinkel kopen en gaan vertroetelen, als ze tam zijn, zijn ze best wel aandoenlijk (maar ze stinken zo...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoihoi,
Ik heb ook een muizennest gehad, en heb er nachtmerries van gehad hoor nou dat wil je niet weten. Het is nu een paar jaar geleden, maar heb voor alle zekerheid in mijn hele huis klemmen/gif staan. Ik had een heel ritueel als ik uit mijn werk kwam om te kijken of er ergens een muis had gezeten. Misschien kun je iemand van de bestrijdingsdienst laten komen,die kunnen je goede adviesen geven. Nog een tip is om je radio aan te zetten, muizen hebben daar een hekel aan. Ik weet precies wat je doorgemaakt hebt. Hoop dat je iets hebt aan mijn tips.
Groetjes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Is er een manier om zonder therapie of moeilijke toestanden van je muizenfobie af te komen?"

Nee.

Je hebt van jongs af aan dit opgebouwd. Dit kan je niet EENVOUDIG weer afbouwen.
Ik zeg liever niet iets afleren. Want afleren is moeilijk en wij mensen zijn goed in leren.
Dus zeg ik liever: iets anders leren.

Ik zou zeggen dat je terug moet gaan naar het moment dat je die fobie hebt geleerd. Je was toen jong. Maar nu als volwassene kan je er anders tegenaan kijken op die ene gebeurtenis.

Het is het kind in je die nog zo bang is. Wat kan je doen om dat kind rustig te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan dat er niet uitlezen. Die plaag was erg, maar of de eerste muis erg was staat er niet.
Uit je vraag begrijp ik dat de muizenplaag inmiddels voorbij is, maar dat je nu nog steeds een naar gevoel hebt in je huis. Volgens mij is dat niets vreemds, iedereen die last van een plaag heeft gehad, houdt daar een vervelend gevoel aan over. Het wordt pas een fobie als je "een schijnbaar ireële, grote angst hebt voor bepaalde situaties, objecten, activiteiten of personen, die iemand in zijn doen of laten ernstig kan beperken." (zie bron).

Beperkt jouw angst voor muizen nu in je doen en laten? Durf je niet meer in de keuken te komen, of een pak crackers open te maken? Durf je niet meer op je stoel te gaan zitten, of door de gang te lopen? Moet eerst je hele bed overhoop, voordat je erin durft te gaan liggen? Houdt het denken aan muizen je nu nog steeds uit je slaap?

Als het antwoord op dit soort vragen "ja" is, dan lijkt het me handig om inderdaad wat aan je angst te doen. Snel bij dit soort simpele fobieen werkt neurolinguistisch programmeren. Hoef je niet voor naar een psycholoog (al zijn er die erin zijn gespecialiseerd, en die worden vaak vergoed). Kijk voor meer informatie over fobieen en neurolinguistisch programmeren bijvoorbeeld eens hier: http://www.fobia.nl/nlpmethode.htm

Als je nou niet echt een fobie hebt, maar gewoon niet van muizen houdt (er zijn er velen met jou!) is het hopen dat je voorlopig geen muizenplaag meer krijgt. Je onrust zal dan op natuurlijke wijze afnemen. Krijg je nou wel weer een muizenplaag, dan zou ik inderdaad een goeie verdelger zoeken en met hem door het huis om de oorzaak te bekijken. De aanval is de beste verdediging zeggen ze weleens, en zo werkt het volgens mij ook met angsten. Succes!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoek een muis op en kijk die in de ogen en kijk dan naar jezelf, hoe je bang bent, hoe je reageert... En blijf daar, blijf in die angst, maar wel bewust en zet door... Laat je fantasie niet de overhand nemen en blijf bij die muis... Dan gaat op enig moment de angst totaal weg, je zakt als het ware door je angst heen... En dat duurt even, maar daarna is die angst helemaal weg... Je gevoel gaat nog een beetje herstellen van de oude angst na verloop van dagen, weken, dus je moet het nog een paar keer herhalen en dan is die angst helemaal weg... Dus door er doorheen te gaan en niet te wijken voor je gedachten... Zo gaat dat met muizen, maar ook met alle andere angsten en fobiën...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je echt een fobie voor muizen hebt vind ik het al heel knap dat je die afbeelding bij je vraag hebt gezet.

Je kunt zo'n plaatje van een muis binnen je gezichtsveld zetten op de plaats waar je het vaakst zit zodat je hem telkens ziet als je opkijkt.
Sommige mensen moeten beginnen met de foto achter het raam, omdat de foto te bedreigend is in huis.
Na verloop van tijd kun je dan de foto steeds wat dichterbij plaatsen.